- Project Runeberg -  Myter och sagor på väg genom världen /
104

(1925) [MARC] Author: Edvard Lehmann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Myter - Livsmyter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

moraliserande senare tillagts för att i det brahmanska medvetandet
avtvå urfaderns skuld, framför allt då ett annat ställe i
Rig-Veda (X, 17, 1—2) antyder skulden, och eftersom hela
sångens motiv icke kan vara annat än detta syskonäktenskap.
Detta hade i själva verket gammalarisk hävd; särskilt bland
iranerna sattes det högt och tillämpades i de förnäma
släkterna; i den iranska traditionen står därför samma saga om
syskonparet (Yima och Yêmi) såsom föredöme för den
ärevördiga seden, — Völsungasagan har bevarat minnet om dess
gammalgermanska hävd. Det är ett vittnesbörd om, hur sen
Rig-Veda-teologien är, att myten i den redan förlorat sin
poäng och därigenom också sin ursprungliga karaktär för en
konvenanshänsyn med helt andra förutsättningar. I "Kung
Fjalar" har Runeberg bragt den kristna samhällsordningen
ett liknande offer — och även han har lyckats att härigenom
förstöra effekten av en präktig dikt.

Vissa symtom i Yama-Yami-sången tyda på, att den
ursprungliga meningen icke varit ett försvar för
syskonäktenskapet, utan ett instiftande av äktenskapet överhuvudtaget
hos det första människoparet. Ty i sitt begär efter mannen,
som vägrar, hänvisar Yami till Tvashtars, deras skapares,
förordning. "Själv har han avlat oss på samma sätt; hans
ordning får icke kränkas, därom avlägga himmelen och
jorden vittnesbörd. Himmelen och jorden ha själva parat sig,
därför vill Yami gärna bära blodskammen." Huvudtanken
är tydligen här att försvara parningsakten, och denna
auktoritet sökes ofta — redan hos de primitiva folkslagen —
på mytisk väg. Det berättas från Nya Hebriderna, att
guden Takaro hade gjort tio bilder av lera. Han andades på
deras lemmar, och de blevo då män. Han kastade en frukt
på en av dem, och denne blev kvinna. Kvinnan stängdes inne
i ett hus. En efter en skickades männen in till henne för att
be om eld, vatten etc. Hon hälsade dem alla som sina bröder,
och de lämnade henne. Men den yngste hälsade hon som
sin man. Då sade Takaro till honom: "Tag henne till din
hustru och lev tillsammans med henne".

I myter av lägre typ, som äro vanliga på de australiska
öarna, är det svårt att skilja skaparen från den första eller
de första människorna, vilka uppstå mer eller mindre av sig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:36:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/myter/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free