- Project Runeberg -  Huvuddragen av Sveriges litteratur / 1. Forntiden-Stormaktstiden /
34

(1917-1918) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Folkungatiden - Birgitta

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

34
Såsom dotter till Upplandslagmannen Birger Persson till-
hörde hon landets icke blott mäktigaste och rikaste släkt, ntan
även en av dess mest bigotta. Denna släkts alla egenskaper
slå liksom ut i blom i Birgittas karaktär — men hon
var kvinna, och hennes ärelystnad måste därför inrikta
sig på den enda punkt, där det var möjligt för en kvinna
att slå igenom: såsom religiös sierska och såsom ordens-
stiftare.
Legenden antyder, huru hon utvecklades dithän. Vid
tretton års ålder giftes hon med Närkeslagmannen Gud-
mars son Ulv, som blott var aderton år och tyckes hava
varit en mera böjlig och svag natur. I detta äktenskap
blev tydligen den unga frun den bestämmande, van att
omgivas blott av dem, som fogade sig efter hennes starkare
viljekraft, understödd som denna var av hög börd och rike-
dom. Det nya hemmet, Ulvåsa i Östergötland, blev strängt
religiöst, och Birgitta fullgjorde troget alla de plikter,
som ålågo en god katolik; hon åhörde flitigt mässan,
företog pilgrimsfärder, utdelade allmosor, tvättade de fattigas
fötter, var ivrig i sina böner och fastor, biktade sig flitigt
m. m., och därutöver röjde hon ett begär efter vetande,
som är betecknande för hennes höga intelligens.
Folkungatiden hade skapat en vetenskaplig bildning —
men blott efter den tidens fordringar d. v. s. teologisk
och filosofisk och endast för kyrkans män. Men däremot
hade föga gjorts för den kvinnliga bildningen. Det första
eller troligen första försöket i denna riktning var det kvinnliga
dominikanerkloster, som 1282 inrättades i Skänninge, huvud-
sakligen på bedrivande av Petrus de Dacia. Kvinnliga kloster,
av cistercienserorden, funnos väl förut, men några studier
tyckas icke hava bedrivits i dem, och som det förefaller syssel-
sattes nunnorna blott med andaktsövningar och handarbeten.
I de kvinnliga dominikanerklostren blev uppgiften en annan,
och även här gjorde sig ordens allmänna vetenskapliga
intressen starkt gällande. Det egentliga förstyret blev
lektorn i det närmast liggande konventet av samma orden
d. v. s. den, som där ledde det vetenskapliga studiet, och
meningen var tydligen, att även nunnorna skulle syssel-
sättas med läsning, naturligtvis ej av vetenskaplig art,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 08:16:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/huvudrag/1/0052.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free