- Project Runeberg -  Världshistoria / Medeltiden /
413

(1917-1921) Author: Hans Hildebrand, Harald Hjärne, Julius von Pflugk-Harttung
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 11. Kyrkoschismernas och de stora konciliernas tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KYRKOSCHISMERNAS OCH DE STORA KONCILIERNAS TID.
413
Borggrefven Fredriks af Niirnberg belåning med
Mark-Brandenburg på konciliet i Konstanz.
Ur Ulrich von Richeiilhals krönika
i grefve Königseggs ego, Aulendorf.
bestämda medgifvanden gjordes de enskilda nationerna, hvad England beträffar för
all framtid, för de öfrigas vidkommande endast på fem år, efter h vilken tid enligt
det nämnda mötesbeslutet en ny synod skulle sammanträda.
Men Ad kunna icke lemna Konstanz utan att erinra om det kättarbål, som kyrko-
fäderna därstädes uppförde för den djärfve böhmiske reformatorn Johan Hus; ej
kunde de ana, att de här tände en brand, som under många år skulle förhärja stora
delar af Västerlandet och tillfoga kyrkan omätlig skada.
Det äktenskap, som konung Rikard II af England år 1382 ingick med konung
Wenzels syster Anna, blef för Böhmens vidkommande en sällsam ödets skickelse.
Till följd af den ökade samfärdseln mellan de båda landen, hvarvid böhmare i
större utsträckning än tillförene besökte universitetet i Oxford, kommo dessa i tillfälle
att taga ingående kännedom om Wyclifs läror och skrifter. Detta blef af största
betydelse vid en tidpunkt, då den tjechiska nationaliteten trädt i en framgångsrik
opposition till såväl den af Ottokar och Karl IV införda tyska kulturen som till
det västerländska kyrkoväldet. Under dessa omständigheter fingö Wyclifs läror för
tjecherna betydelsen af ett nytt och viktigt vapen i deras strid, och den wyclifska
rörelsen upplefde i Böhmen i början af 1400-talet en kraftig renässans, samtidigt
med att den i moderlandet närmade sig sitt slut. I spetsen för den böhmiska rörelsen
finna vi de tjechiska medlemmarne af universitetet i Prag, främst den omkring
1365 födde Johan Hus af Husinetz. Denne, som därjämte var predikant vid Betle-
hemskyrkan i Prag, gjorde sig i tjechiska predikningar för folket och latinska trak-
tater för de bildade till språkrör för de wyclifska lärorna. Något själfständigt nytt
hade han knappast att tillägga. Äfven han lär, att endast den gudomliga lagen har
gällande kraft inom kyrkan; från denna lag har den historiskt tillblifna påfvekyrkan
långt aflägsnat sig, och Hus blottar skoningslöst de missförhållanden, som uppstått
till följd af de andliges förvärldsligande och deras (äfven i Böhmen mycket talrika)
världsliga besittningar. I sina angrepp på den bestående kyrkans olika inrättningar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:07:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrldhist/2/0441.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free