- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 1 /
312

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Mythen om underjorden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

en bättre lott än den, hvarpå Hel bjuder de för första gången
döde. Balder i det ena riket, den blodbesudlade fränden till
Cerberus i det andra — det är tillsvidare den enda, men ej
betydelselösa vigten i vågskålen, som skall afgöra frågan, om
den gräns, som förnyad död drager mellan Hel och Nifelhel,
är gränsen mellan ett salighets- och ett osalighetsrike, och
om i detta fall Hel eller Nifelhel är salighetsriket.

Detta Vafthrudnersmals uttryck: hinig deyja or Helio
halir
framtvingar också ett annat spörsmål, hvilket, så länge
det är obesvaradt, gör den förra frågan mer invecklad. Vore
Hel ett salighets- och Nifelhel med därunder belägna regioner
ett osalighetsrike, så hvarför komma icke de fördömdes själar
genast till sin slutliga bestämmelse, utan föras först till salighets-,
därefter till osalighetsriket, sedan de dött en andra död på
gränsen mellan båda? Och ifall tvärtom Hel vore
osalighetsriket och Nifelhel erbjöd en bättre lott, så hvarför skulle de,
som fått en bättre bestämmelse, först föras genom kvalens
värld och skiljas från den genom en andra död, för att uppnå
ett lyckligare mål? Först längre fram låter detta alternativa
spörsmål besvara sig.

59.


ORDET HEL I GRIMNERSMAL. HVERGELMERS KÄLLA OCH DESS
FÖRSVARARE. GRÄNSFJÄLLET MELLAN HEL OCH NIFELHEL.
ORDET HELBLOTINN I THORSDRAPA.



I Grimnersmal förekommer ordet Hel två gånger (str. 28,
31), och samma dikt är (jämte Gylfaginning) den ende urkund,
som berättar något om brunnen Hvergelmer under detta hans
namn (str. 26 ff.).

Af hvad där förtäljes framgår, att mythen föreställt sig
Hvergelmer som en ofantlig reservoar, moderkällan till alla
världens vatten (Þaðon eigo votn aull vega). Främst
omtalas en mängd underjordsfloder, som uppvälla där och åt
olika håll söka sig vägar därifrån. Men äfven jordens och
himmelens vattensamlingar komma från denna oerhörda källa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:02:25 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/1/0316.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free