- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tjugusjunde årgången. 1940 /
321

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 5 - Selma Lagerlöf och Verner von Heidenstam. Av Algot Werin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

arbete som tål att synas från alla sidor. Detta är inte det minst
märkliga: att denna geniala fantasibegåvning, den största i
modern tid, så förenades med samvetsgrann konstskicklighet.
Hennes liv lämnar också intrycket av en enda lång och jämn
arbetsdag.

Heidenstam var i sitt verk mera eruptiv, en man av plötsliga
infall och hastiga uppflammanden. Hans bana är betecknad av
en rad stora slag, alla fallande under hans mannaålder. Det är
sällsamt att tänka att det har förflutit tjugofem år mellan
publikationen av hans sista verk, Nya dikter, och hans död. Och
dock utvisar Heidenstams författarbana liksom Selma Lagerlöfs
ett sällsynt harmoniskt förlopp. Det lyckades båda att ge allt i
sin dikt, att fullborda sin linje. I bägges produktion är det också
mycket litet som man vill beteckna som överflödigt.

I Heidenstams diktning går huvudlinjen — så klart och skönt
att man skönjer något av konst också i det — över de tre stora
diktsamlingarna: från det ungdomsyra övermodet och den
artistiska exotismen i Vallfart och vandringsår till den patriotiskt och
moraliskt inspirerade poesien i Dikter, och vidare till den stora,
av humanitet och visdom präglade tankediktningen i Nya dikter.
I den sista samlingen är allt summerat, allt vad hans konst har
prövat och hans tankar brottats med framträder här avklarat,
i förädlat skick. Det har inte lyckats någon annan diktare av
Heidenstams generation att ge så mycket av sig själv i ett enstaka
verk, att skapa något så samlat och representativt, I sin poetiska
rikedom och klassiska mognad tål Nya dikter att jämföras med
Tegnérs Smärre samlade dikter och Viktor Rydbergs Dikter.

Selma Lagerlöfs utvecklingslinje markeras också av tre verk:
Gösta Berlings saga, Jerusalem och den Löwensköldska
romancykeln. Parallellen kan dragas längre. Gösta Berlings saga visar
med sitt kavaljershumör och sitt oförskräckta grepp om en
romantisk färgrik värld, som är på väg att glömmas, en släktskap
med Vallfart och vandringsår. Det kan emellertid vara skäl att
erinra om hur mycket av den ungdomliga yran som i båda fallen
var spelad. Få debuter ha varit mer överlagda. Vallfart och
vandringsårs diktare var nära trettio år, och författarinnan till
Gösta Berlings saga var inte heller någon ungdom; de hade bägge
redan många år av arbete och experiment bakom sig.

Det finns i Gösta Berlings saga en märklig brytning i stilen
mellan de svärmiska, patetiska utgjutelserna och den lugnare

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:30:00 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1940/0327.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free