- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tjugufjärde årgången. 1937 /
644

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 9 - Den ryska ateismens båda ansikten. Av Alf Nyman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

visserligen icke i Guds utan i den framtida
människolyckans
namn.» Därför är det heller icke de vetenskapliga
eller överhuvud de teoretiska intressena, som enligt den citerade
tänkaren står i den »ryska otrons» mittpunkt, utan de sedliga och
sociala.

En betydelsefull länk i denna äldre tankekedja utgör vidare
Bakunin. Hos honom hopgår anarkismens allmänna politiska
patos med en »atheismus militans», en kämpande och öppet
angripande gudsförnekelse, och sekulariseras slutgiltigt den
ryska messianismens idé. Bakunin bäres sålunda av den
övertygelsen, att den rysk-slaviska folkvärlden vore kallad att tända
den världsbrand, vari den gamla, skuldbelastade kulturen skulle
uppgå i rök och flammor. Därav hans förkunnelse, att
förstörelseglädjen innebure en »skapande lidelse». I denna våldsamt
sekulariserade form är det, som enligt Berdjaev den ryska
messianismen sedan gått i arv till den nutida ryska kommunismen: under
Sovjetstjärnan skall numera det bål spraka, som med sina lågor
skall skingra det borgerliga mörkret i Västeuropa! Därför kan
den djupaste innebörden av den ryska ateismens strävanden,
menar författaren, endast uttryckas medelst denna handgripliga
paradox: stån upp och förneken Gud, på det att Guds rike måtte
förverkligas här på jorden. Men detta gudsrike, som man på
ateismens väg vill grundlägga, innebär människans frälsning, ej från
»synden», utan från lidandet. Ty kapitalismens och
borgerlighetens samfund var ett det lidande armodets samfund.

*



Trots dessa utredningar om vissa allmänna släktdrag mellan
rysk nihilism och kommunism, vill den ryske tänkaren icke desto
mindre markera en bestämd skillnad mellan den traditionella
ryska ateismen och marxismens ateism. Den gäller mera än
nyanser. Man skulle vilja säga: den gäller grundkynnet.

Skillnaden ligger då enligt Berdjaevs omdöme djupast i
följande: »Den för-revolutionära nihilismen är uppfylld av längtan
efter den sociala rättfärdigheten och av självuppoffringens patos.
Här förhärskar ett starkt drag av medlidande och böjelsen för en
egendomlig asketism; hos Marx däremot överväger maktens och
det organiserade samfundets motiv.»

Så uppdragas med fast hand profillinjerna hos den ryska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:27:53 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1937/0652.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free