- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tjugutredje årgången. 1936 /
558

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 8 - Oxfordbevegelsen i Norge. Av Arne Fjellbu

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Arne Fjellbu

fleste mere angrep på religionens representanter og på religionens
former enn på religionen selv. Her kom der en kristelig bevegelse
med nye forkynnere og med nye former, som man aldri för hadde
sett maken til. Det blev holdt möter, ikke i kirker og bedehus,
men i de mest verdslige hoteller. Når man var förberedt på å synge
salmer og på å anlegge en höitidelig mine medens det blev holdt
länge bönner, blev man overrasket av en yngling som med
hen-derne i lommen fortalte en god historie. Skulde man spise, var det
ikke kaffe og hveteboller i et menighetshus. Istedet blev man
in-vitert til en splendid lunsj på et försteklasses hotell. Man blev
overrasket av mannlige og kvinnelige aktivister i smoking og
elegante toaletter. Man hörte ingen av de vanlige religiöse ord og
vendinger som disse avkristnede mennesker ikke forbandt noget
med. Det blev ikke talt om de kristne dogmer, som de fleste anså
for gammel overtro. Forkynnelsen var bare vidnesbyrd, uhyre
enkle vidnesbyrd om små og store synder, höist populære og
vel-kjente synder som var blitt övervunnet.

Jeg tror, at vi preste har lett for å undervurdere betydningen
av dette. Yi liar med våre velutstuderte prekener ofte glemt at
det de fleste strir med er höist enkle problemer. Deltagelse i et
oxfordmöte kan i allfall lære oss dette.

Det viste sig også at under disse vidnesbyrd kjente folk sig
hjemme, ofte sörgelig hjemme. De fölte sig rammet i
samvittig-heten.

Dertil kom at disse nye forkynnere ikke holdt sig på prekestolen,
som lett skaper avstand. Selve de offentlige vidnesbyrd var bare
en presentasjon. Efterpå kom det viktigste, hvor den enkelte blev
holdt fast i en samtale ved en åpen peis, i en sofekrok.

Disse samtaler på tomanns-hånd virket også overraskende. De
hadde ikke karakter av belæring eller formaning. De blev fört,
ut fra den helt riktige förutsetning at fortrolighet skaper
fortro-lighet. Det er denne fortrolige samtale som i det nye sprog kalles
»sharing» eller deling.

Også her viste de sig som gode psykologer. De begynte nemlig
med å fortelie om sine egne vanskeligheter, sine egne feil. De
fremstillet sig ikke som syndefrie kristne, men de möttes med
andre syndere på felles plan. Under den samtale, som således
helt naturlig utviklet sig, fulgte de et bestemt mål. De var flinke
til å finde frem til den enkeltes vanskeligheter. De begynte ikke
i det metafysiske, de innlot sig ikke på de intellektuelle problemer.

558

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1936/0564.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free