- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Elfte årgången. 1921 /
176

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 3 - Omoto-Kyo. En ny religion? Japansk bolsjevism?. Av Vilmar Ljungdahl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

en etisk rättfärdighet efter vår kristna uppfattning. Ej heller
få vi inlägga en sådan betydelse i ett citat ur O-Fudesaki,
som förkastar alla blott formella systemförändringar och i
stället kräver »en reformering av själva människan». Jag tror
vi komma sanningen närmast, om vi i detta
rättfärdighetsbegrepp endast se kravet, att den onde jordiske anden ersattes
med den gode gudomlige anden, alltså kravet på en fysisk
rättfärdighet. Man skall återställa kropp och ande i dess rätta
förhållande till varandra, så att anden blir den härskande och
kroppen vad den skall vara, blott en andens boning. Och den
som så gör, han kommer även att i det praktiska livet tillämpa
den gudomliga andens principer, som ytterst är
»ådagaläggandet av välviljans och kärlekens fullkomliga dygd», varvid
rättfärdighetsbegreppets betydelse vidgas till att även omfatta
social rättfärdighet och så skenbart kommer den etiska
uppfattningen nära. Men den som icke så gör, han sjunker allt
djupare under kroppens herravälde och ställer sig solidarisk med
dem som förorsakat den närvarande sociala nöden, med dem
»som flyta ovanpå ... som utnyttjat sin styrka och ordnat allt
till sin egen fördel». Han skall också enligt den gudomliga
vedergällningens lag dela deras öde. Sålunda blir detta
individens ställningstagande till problemet ande—kropp det
avgörande för hans omedelbara förhållande till gudarna och för hans
öde vid den förestående världskatastrofen.

De härskande klasserna ha begått dubbel synd. Å ena
sidan ha de låtit kroppen taga överhand över anden. Därav
kommer det onda sinnelaget, och därur återigen förtryck och
social nöd. Å andra sidan ha de svikit sina gudar och
slaviskt böjt sig tör de köttätande främlingarnas inflytande,
varigenom det heliga Japan blivit befläckat och obeboeligt för
gudarna. Alltså nationell synd.

Men vedergällningens timme är snart inne. Gudarna
återvända. Makten skall tillfalla de förut förtryckta, och de
härskande klasserna skola få sina gärningars lön. Med krig och
onda tider straffas anhängarna av de främmandes onda gudar.
De skola till slut alldeles utrotas och hela jorden skall läggas
under de verkliga gudarnas herravälde genom Omoto-kyo.
Efter katastrofen kommer så det tusenåriga riket.

Dock frambäras dagliga förböner till himmelens och jordens
store gud om en förlängd nådatid, för att så många människor

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:23:59 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1921/0189.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free