- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Elfte årgången. 1921 /
177

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 3 - Omoto-Kyo. En ny religion? Japansk bolsjevism?. Av Vilmar Ljungdahl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

som möjligt skola kunna omvända sig och komma med bland
Omoto-kyo’s segrande skaror.

Individens frälsning åstadkommes genom chinkon kishin
(undertryckande och utdrivande av den onde anden och
återinsättande av den gudomlige anden i hans rätta förhållande till
kroppen). Och det är just detta som utgör Omoto-kyos
religiösa praxis, vilken ingalunda är nyuppfunnen utan under gamla
tider lär ha utövats vid kejserliga hovet under tider av stor
nationell nöd.

D:r Anesaki, professor i religionshistoria vid universitetet i
Tokio, har i Nichinichi framställt Omoto-kyo såsom ett blott
naturligt led i den allmänna religiösa utvecklingen i Japan.
Han menar, att fastän upplysningen gjort stora framsteg i
Japan, man dock ännu allmänt saknar förmåga av kritisk analys
och klar uppfattning av den naturliga utvecklingsgången.
Kommer då mitt i den förhandenvarande sociala oron och andliga
osäkerheten en agitation, som lär, att livsproblemen ordnas
genom ett plötsligt övernaturligt ingripande, så ansluter sig
folkets massa och även många s. k. bildade begärligt till denna
rörelse. Omoto-kyo’s framgång förklarar Anesaki även som
en följd av Meiji-tidens undertryckande av religionen, vilket
lett till den religiösa uppfostrans förfall. Ty religiös tro är
ofrånkomlig för människonaturen, och där den undertryckes,
uppkomma vidskepelse och vantro. Omoto-kyo är blott ett
utslag bland många andra av denna reaktion, och så länge
den religiösa undertryckningspolitiken fortsättes, måste dylika
fenomen uppstå. Även Omoto-kyo kan bli undertryckt, men
säkerligen kommer då något liknande i stället.

Mot Anesaki’s förklaring har jag intet att invända. Jag
menar blott, att den ej är uttömmande. Omoto-kyo är ej blott
vidskepelse, den är något mer och farligare, vilket de japanska
myndigheterna också tyckas anse. Ty de vända sig i första
hand ej mot den av Omoto-kyo utövade exorcismen eller
därmed förbundna spiritistiska handlingar, ehuru även de anses
opassande, utan främst mot de med denna shintosekts religiösa
förkunnelse sammankopplade revolutionära tendenserna.

Situationen är i högsta grad egendomlig. Den religion, som
de japanska statsmyndigheterna gjort sig sådan möda att
inplanta i folket just för att uppamma och stärka patriotism och
för att bibehålla lag och ordning, den skjuter här ett skott, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:23:59 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1921/0190.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free