- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Första årgången. 1891 /
507

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

5o 6 OLIKA VÄRLDSÅSKÅDNINGAR.

namn var Napoleon Bonaparte. Nu säger man: det var försynens skickelse!
Hade han följt med, så hade världen gestaltat sig på annat sätt, och häri
uppenbarar sig hvad man kallar försynens finger. Först och främst är ju långt
ifrån gifvet, att världens öden, i fall han följt med och drunknat, verkligen i
hufvudsak annorlunda gestaltat sig. Har denne man något godt uträttat för
mänskligheten, så skulle detta tvifvelsutan kunnat utföras af någon annan lika
bra. Men för det andra — hvad som här är viktigast — finnes här
verk-igen någon kausalnexus mellan den franske subalternens, låt oss säga, helt
enkelt af fysisk trötthet bestämda beslut att återvända, hvilket räddade hans
lif — och hans följande lifsgärning? Skulle en sådan kausalnexus finnas, hade
den naturligtvis sin grund i Guds outransakliga rådslut. Men hvad berättigar
oss att antaga något sådant sammanhang?

Vi hafva tagit ett exempel i stort, men mångfaldiga andra gånger
anföras sådana exempel inom jämförelsevis mindre områden. Frågan blir djupast
och innerst, huruvida det för en personlig världsåskådning är väsentligt att
antaga ett sådant hvad man kallar öfvernaturligt, d. v. s. af ali för oss på
ringaste sätt fattbar kausalnexus oberoende inflytande af en gudomlig vilja.
Naturligtvis kan en kausalnexus i sin konkreta gestalt vara för oss ofattbar, och
man får onekligen i dylika fall vara försiktig. En persons karakter kan t. ex.
uppenbara sig i en obetydlighet, men denna obetydlighet kan hafva sina
följder för lifvet, t. ex. för dettas bibehållande. Om då detta lifs bibehållande eller
omgestaltning i en viss form får sin betydelse för andra, så kan man
visserligen icke neka, att häri en låt vara för människor fördold, men icke helt och
hållet ogenomtränglig kausalnexus förekommer 1). Här förutsättes ingen
gudomlig makts omedelbara ingripande. Men vill man fora saken tillbaka till en
gudomlig försyn, så hänvisas man i sista hand till denna såsom det godas
makt i världen. Men äfven denna makt blir, . såvida det gäller vår ändliga
värld; till och med för en personlig världsåskådning mer eller mindre
apokryfisk. Erfarenhet lär oss, att här ofta går den rättfärdige så, som hade han
gjort den orättfärdiges gärning. Det godas nödvändiga seger i denna
världen är ingalunda ett korollarium af en personlig världsåskådning.

På samma sätt måste man betrakta frågan^ om naturens ändamålsenlighet,
jag läste en gång en beskrifning på ett vinterlandskap och orden:

»borta i klyftan smyger den hungriga lon»

Märk skillnaden mellan det för oss (alla människor) fördolda och det till sin natur
för oss outgrundliga. Det är mycket, som kan vara för mig fördoldt, städse måste förblifva
det,~ t. ex. detaljerna i det Assyriska rikets historia, hvilket därför icke kan vara för min
natur outgrundligt eller ofattligt. Källorna saknas.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:16:58 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1891/0515.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free