- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Syvende Bind /
270

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Franske Personligheder - Fransk Lyrik - Paul Verlaine (1844–1896)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

270 Fransk
Lyrik

Un vaste et tendre Apaisement Semble descendre Du
firmament Que Fastre irise.

C’est l’heure exquise.

Sligt kunde aldrig udtrykkes med Heredias kunstneriske
M idlcr Det er intet uden Stemning og saligt Drømmeri,
men uovertruffet i indtrængende Virkning.

Eller man læse Oktobersangen, i hvilken «Efteraarets
Violintoners lange Hulken» taler til Hjertet:

Les sanglots longs Des violons De l’automne Blessent
mon cæur D’une langueur Monotone.

Det virker som Goethes Ueber allen Wipfeln.

Tager man den Samling af Verlaine for sig, som hedder
Parallélement, saa finder man deri ikke blot Digte med
det franske Sprogs sødeste Musik, men dels Saadanne,
der er stærkt sanselige, dels Saadanne, der er Udtryk
for en mystisk Religiøsitet. Af den første Art er
Ftlle og Auburn meget smukke. Der er ogsaa Balladen
Mais mol je vois la vie en rouge og en anden Ballade
med Envoi til selve den berygtede Marquis de Sade,
Opfinderen af Vellysttorturen, hvem Napoleon I lod
indespærre som gal. Saa staar lige op ad disse Digte
katolske Bønner, Anraabelser, Hymner.

Allerede Verlaines Ydre, hans Hoved røber Drifter,
der vanskeligt forsones; den usædvanligt omfangsrige
Pande, det ualmindeligt kraftige Kæbeparti i det
uregelrette Ansigt - alt tyder paa en Personlighed,
som er hjemfalden til den middelalderlige Strid
mellem Aanden og Kødet. Mesterligt har Anatole France
skildret ham som Gestas i Perlemodersetuiet og som
Choulette i Den røde Lilje.

Fra 1880 af deler hans Frembringelser sig i to skarpt
adskilte Partier - dels rent verdslige Poesier med en
Snært af ugudelig Ironi og gennem trængte af perverse
Lyster, dels Vers -og Prosa, der er Udtryk for Fromhed
og Angst, med stadig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:15:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/7/0274.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free