- Project Runeberg -  Arkiv for/för nordisk filologi / Tionde Bandet. Ny följd. Sjätte Bandet. 1894 /
69

(1882) With: Gustav Storm, Axel Kock, Erik Brate, Sophus Bugge, Gustaf Cederschiöld, Hjalmar Falk, Finnur Jónsson, Kristian Kålund, Nils Linder, Adolf Noreen, Gustav Storm, Ludvig F. A. Wimmer, Theodor Wisén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om Svipdagsmál (fortsättning och slut) (Hj. Falk)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Falk: Svipdagsmál. 69

gjenfindes ogsaa udsigtstaarnet: Hlictskjálf med Odens höisæde,
hvorfra han (efter SnE. og Grimnismal) ser ud over alle
verdener - den samme forestilling som himmelvinduet i det
longobardiske sagn om Woden og Frea samt i Rotehards
vision. Naar vi riu sluttelig anmerker, at efter Skídaríma
Valhal er sædet for audr ök sæla, og i digtet Heliand
paradiset benævnes ödashem, upødashém ’domus beatitudinis’ (öd
= besitz, glück), ligesom alveborgen kaldes audrann, samt at
vaverluen, der ogsaa findes om Gerds og Sigrdrivas boliger, synes
ret passende til en solborg*), tör vi vei som resultat af denne
udvikling opstille den sats, at ligesom jættesalen beskrives i
overensstemmelse med Helboligen, saaledes alvehallen med
Valhal, opfattet som lysets og solens borg, et slags paradis2).

Det her behandlede afsnit af Fjylsvinnsmál er i sagnets
kymriske kilde ikke uden tilknytning. Saaledes har allerede
Cassel sammenstillet alvesalen, der "bæver paa sverdspids",
med Yspaddadens trylleborg, der er den skjönneste i verden
og altid svinder længre væk, jo mere man söger at nærme
sig den, ligesom med Arthurs i luften svævende glasborg og
Chateau en Fair i den gammelfranske Tristan. De ni alver
eller dverge, hvoraf ialfald den ene optræder som dörvogter,
er udgaaede fra de ni portnere i Yspaddadens borg.

Men navnlig er det legendens luftborg og gralborgen,
vi maa ty til for at faa fuld klarhed over alvehallen. I den
af visionerne influerede Ereks saga vidfyrla ser Erek i
Odáins-akr ligesom en hjelm eller ’st9pu!F hænge ned fra luften;
det viser sig at være et taarn uden stolper under, men med
en höi stige; i dets indre befinder sig "gralen"; stedet siges

beretningen i Béowulf 1199 ff. om Hama, der förer Brósingamene (solen)
to |>ære byrhtan byrg (solborgen), samt folkevisens Birtiiigs borg, land, ö,
skov. SI. nedenf. om Menglods Lyfjaberg = Brynhilds gyldne glasbjerg
(d. e. glansbjerg) og Sigrdrivas guldsal paa fjeldet.

*) Finn Magnusen, Den ældre Edda II, 197, forklarer den oprindelige
betydning af vafrlogi at være nordlyset.

2) Ogsaa den i Metam. Il, l if. skildrede solborg er af guld.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:19:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/anf/1894/0073.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free