- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 4. De store diktere /
115

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HENRIK IBSEN — 115

kene gir han oss gjennem na-
turlige, dagligdags formede
replikker. Selv i hans mest
symbolske skuespill, gjen-
nemvevet av mystikk, beva-
rer replikken en mnatur-
lig dagligdags klang. Han
har skapt den individuelle
karakteriserende replikk som
driver skuespillets handling.

De mest karakteristiske
av hans skuespill er bygget
således op at dramaets ho-
vedhandling er foregått forut
for skuespillet. I «Når vi
døde vågner» er det drevet
til det ytterste, slik at skue-
spillet er ferdigspillet på for-
hånd og vi overværer bare
epilogen. I de øvrige — når
undtas enkelte almindeligere

utformede — fremstiller han genrik Ibsens siste bolig I Oslo (Arbins gate 1). Dikteren
den siste akt av de men- bebodde hjørneleiligheten i annen etasje.
neskedramaer vi oplever. Litt efter litt innvies vi i den handling som er
gått forut for skuespillet, og dramaets spenning ligger like meget i denne
gradvise innvielse som i den videre endelige utvikling. Den gradvise innvielse
skjer gjennem scener som stadig avbrytes, inntil de forutgående begiven-
heter helt avdekkes i en hovedscene (som scenen mellem Rosmer og Re-
bekka og Kroll i 3. akt i «Rosmersholm»). Hvad vi gjennemlever i skue-
spillet er følgene av personenes tidligere handlemåte, skuespillet avslører
livets konsekvenser. Derved får det det dype perspektiv og det kommer
dette preg av skjebne over hans dramaer.

Handlingen i det endelige drama bygges varsomt op, vi føres gjennem
dagligdagse scener inn i skuespillets verden, antydende, men betydnings-
fulle replikker innleder selve dramaet, inntil vi nesten uten å vite hvordan,
er midt inne i konflikten. Meget sjelden føres i de senere akter nye per-
soner inn i dramaet, og disse har da vært omtalt tidligere og har spillet
sin rolle i den fortid som skuespillet handler om. En slik sent opdukkende
tilsynelatende biperson vil da gjerne ved sine replikker medføre en betyd-
ningsfull vending i dramaets gang.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:18:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/4/0117.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free