- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 4. De store diktere /
101

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HENRIK IBSEN 101

foregått før skuespillet, og at det er dets avsluttende konsekvenser vi op-
lever, er felles for de eldre og dette og de senere skuespill.

Også i sitt idéinnhold har «Vildanden» mange tråder bakover til de
eldre skuespill, ikke bare til «En Folkefiende», som er dets direkte forut-
setning. Spørsmålet om de sannhetskrav der kan stilles til menneskene,
har beskjeftiget Ibsen i «Kærlighedens Komedie», i «Brand» og, «Peer
Gynt» og i alle de mo-
derne dramaer, ikke
minst i «Gengangere»,
hvor kravet blev dra-
matisk tilspisset i
motsetningen mellem
«sandheten» og <ide-
alerne». Og svaret had-
de hittil alltid vært at
på sannhetskravet kun-
de der ikke slåes av.
Men nu lyder svaret, at
sannheten, den er ikke
for småfolk, ikke for

dem som 1 svakhet er Fra innvielsen av «Ibsen-platz» i Gossensass, hvor Ibsen ofte bodde om
sommeren. 1889.

bukket under, som er

gått til bunns. Heller ikke for de skjøre fantasisjeler. Har de en løgn å
trøste sig med, en fantasi å leve på, så la dem endelig beholde den. Sann-
heten er en farlig vare i dagliglivet, den river gjerne med sig det folk
kaller lykken.

Det kunde synes som det latterlige ved Gregers Werle ligger i at han
forkynner sannheten for en pjalt som Hjalmar Ekdal, — og at hele endrin-
gen ligger i en moderasjon av sannhetskravet. Men det er ikke å kjenne
Ibsen rett. Han var ikke en akkordens mann. Tidligere var sannhetskravet
det store skilnende som forkyntes alle, og eftersom de fulgte det eller ikke,
dømte han. Nu tror han ikke lenger på at sannhetskravet kan stilles men-
neskene med den ene eller annen følge. Menneskene duer ikke til det.
Den enkelte ensomme kan stille det til sig selv. Men ingen kan komme og
stille det til andre mennesker, hverken mange eller få, uten å virke latter-
lig. Gregers Werle er ikke bare en parodisk figur fordi han vender sig
til Hjalmar Ekdal med sitt sannhetskrav, han er også en tragikomisk idealist
som krever det umulige.

Det som skiller «Vildanden» sterkest ut fra de tidligere skuespill er
at det er en tragikomedie. Av de foregående skuespill er «Samfundets

kJ

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:18:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/4/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free