- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 3. Renässansen /
312

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Senrenässansen - Italiens litteratur - Dramat under Cinquecento - Teaterväsendet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

DRAMAT UNDER CINQUECENTO



Tasso är den italienska senrenässansens ende store skald.
Men trots det att senrenässansen i hans hemland med detta
undantag saknar en författare med verklig poetisk
begåvning, stod den italienska kulturen även under denna tid så
högt, att den likväl kunde föreskriva det övriga Europa
lagar. Den italienska estetiken förblev långt fram i tiden
den härskande, särskilt inom dramat, under det att det
så oändligen överlägsna engelska dramat ej var känt utanför
den brittiska ön.

Inom dramat står Italien i en egendomlig motsats till
England samt även Spanien. I dessa senare land sker
renässansens stora genombrott på 1580-talet, alldeles
samtidigt med att den italienska renässansen tvinar bort i barock.
Med renässansens genombrott i England och Spanien följer
nästan med våldsamheten hos en eruption framträdandet av
ett alldeles nytt drama — i bägge fallen delvis i följd av
impulser från Italien, där man däremot haft ett
renässansdrama ända sedan 1500-talets början, ehuru detta aldrig
varit fyllt av det liv och den romantik som det spanska
och engelska och aldrig varit något folkdrama såsom Lopes
och Shakspere’s. Men det oaktat skapade även Italien,
kort efter det så betydelsefulla 1580-talet, en ny dramatisk
konstform, som blev av epokgörande betydelse för hela
Europa, nämligen operan, och även den nya italienska
komedi, som nu framträdde, eller commedia dell’arte kom
för en lång tid att behärska teatrarna även utanför Italien.
Slutligen var det Italien, som fick en avgörande betydelse
för själva teaterväsendets utveckling, och vid detta skola vi
först fästa oss.

TEATERVÄSENDET



Vanligen uppgives, att skådespelarkonsten såsom yrke har
sitt egentliga hemland i Italien och att de italienska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 18:46:15 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/3/0334.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free