- Project Runeberg -  Rafael, hans levnad och verk /
45

(1920) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

den tredje stansens dekoration, och under dessa Rafaels sista Romaår
utfördes, som vi skola se, en hel del andra stora, dekorativa arbeten
av honom eller under hans ledning: fresker i Villa Farnesina (och i
ett par kyrkor), kartonger till vävda tapeter för Vatikanens Sixtinska
kapell, dekorationerna i loggierna därstädes vid Cortile di S. Damaso.
Dessa äro hans mest bekanta arbeten, men utgöra blott en del av
vad han på måleriets område utfört under dessa tolv år i Rom.

Jämte målningarna i Camera della Segnatura var han under Julius II:s
sista år (1512-1513) sysselsatt med utsmyckningen av Corridore di
Bramante, förbindelsegången mellan det egentliga palatset och Villa
Belvedere, där påven börjat samla de funna antika skulpturverken,
den berömda Apollostatyn (Apollo di Belvedere), Laokoongruppen
m. fl. Till denna sedan förstörda utsmyckning hörde — har man
förmodat — kompositionen till en av Marcantonio stucken “Vinskörd“,
med i bildytan förträffligt inkomponerade figurer.

Som tecknare för de större och smärre uppdrag, som nu mötte
honom, var han oavlåtligt sysselsatt. Till honom slöt sig nu, för
reproducering av hans teckningar och kartonger, en av tidens bästa
kopparstickare, den nyss omtalade Marcantonio Raimondi från Bologna.
Några år äldre än Rafael skall denne ha varit lärjunge till Fr. Francia
och gjort sig först bekant genom stick efter dennes samt Mantegnas
kompositioner. Sedan lärde han härma Albrecht Dürers teckningar,
som han likaledes reproducerade, och detta blev även för Rafael av
stor betydelse, i det att denne nu studerade Dürer och i några av
sina (senare) kompositioner visar sig ha tagit intryck av Dürer — de
båda mästarna skulle också brevledes ha kommit i närmare förbindelse
med varandra. (Redan i ett par av Rafaels förromerska verk
har man emellertid velat se intryck från ett studium av Dürer.) Till
Rom kom Marcantonio år 1510, och snart blev han förtrogen med
påvestolens nye store konstnär samt fick uppdrag att sticka teckningar
och målningar, som utgingo från hans verkstad. Ett av de första
mest berömda sticken var “Lucretias död“, en elegant, halvnaken
kvinnlig figur i en antik valvbåge med öppet perspektiv — av Rafael
själv torde dock denna icke ha varit utförd i målning. Dessa Marcantonios
stick spredos vida, upptogos av andra kopparstickare — ofta
med en och annan variation — och hava i hög grad bidragit att
under de följande århundradena göra Rafaels kompositioner

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/werafael/0055.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free