- Project Runeberg -  Tegnér och teologien : idéhistorisk undersökning /
140

(1939) [MARC] Author: Thure P:son Wärendh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förra delen. De teologiska studierna - VI. Vidgad kontakt med samtidens teologi - 1. Tegnér och Schleiermacher - a. Religionsestetiseringen principiellt övervunnen - b. Negativ inställning till Schleiermacher

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

140

sist röjer sig de Wettes inflytande i det som för oss i detta
sammanhang är det viktigaste: Tegnérs uppfattning om
religionens släktskap med och åtskillnad från alla de andra
andelivsformerna. Fromheten är besläktad med mänsklighetens
ädlaste känslor och likväl skild från dem alla.

Detta är religionens magna charta, dess autonomiförklaring.
Hade Tegnér 1820—21 och dessförinnan ännu ingen speciell
religionskategori vid sidan av det sanna, goda och sköna, så
har han nu funnit en — fromheten. Man kan tillägga, att
den trefaldiga idealismen, den teoretiska, moraliska och
estetiska, som han på sin tid gav poetiskt uttryck i dikten Det
eviga, nu har fått en övergripande och förbindande fjärde
dimension: den religiösa idealismen. Ty den herderskt
orienterade humanitetsreligion, som han förkunnar, är religiös
idealism: den mätes nedifrån uppåt, den koncipieras utifrån det
ädlast mänskliga.

b. Negativ inställning till Schleiermacher.

Nu är det emellertid icke enbart de Wette utan också
Schleiermacher, som medverkat till Tegnérs religionsfilosofiska
ståndpunktsförskjutning. På ett tidigt stadium av de
teologiska studierna konfronterades han med dennes dogmatik.
Redan den 29 dec. 1825 nämner han därom i brev till Brink
-man: »För närvarande somnar jag varje kväll vid
Schleiermachers Glaubenslehre. Mannen tycks i övrigt vara ärlig och
är följaktligen ingalunda ortodox; men en trögare och
eländigare Darstellungs-Gabe kan själva Tyskland ej uppvisa.»6
Anledningen till att han redan nu kom att syssla med
Schleiermacher kan möjligen vara, att han och den tyske teologen hade
en gemensam vän — nämligen just Brinkman. Vänskapen
mellan Schleiermacher och Brinkman var av betydligt äldre
datum än vänskapen mellan Tegnér och den sistnämnde. Den

6 V: 529.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:01:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tegnerot/0152.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free