- Project Runeberg -  Shamanismen i norra Asien : några drag ur shamanväsendets utveckling bland naturfolken i Sibirien /
42

(1912) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Nathan Söderblom - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Fädernekulten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

42 J. STADLING
samt medla för dem inför de stora sajanerna o. a. höga ande-
makter. Enligt burjäterna bemöda sig de hvita shamanerna efter
döden framför allt om att göra människorna godt genom att medla
för dem hos de goda västliga andemakterna, bedjande dessa skyd-
da människorna mot onda andar och vissa sjukdomar; de svarta
shamanerna däremot göra efter döden människorna ondt; men
stundom skydda äfven de människorna och medla för dem hos
de svarta sajanerna. Dylika svarta shamaner, som åtnjuta vörd-
nad, måste man likväl ständigt blidka medels bestänkning af vod-
ka o. d. samt genom offer för att erhålla deras skydd, i motsatt
fall göra de endast skada. — Till följd häraf har till det när-
maste hvarje ort, hvarje släkt och hvarje stam sina särskilda sa-
janer af aflidna manliga och kvinliga shamaner, hvilka efter dö-
den vanligen begrafvas på angränsande bergshöjder eller i sko-
garna, där man ställer deras i träkistor förvarade lik i träd eller
bränner dem å bål. Dessa aflidna lokala manliga och kvinliga
shamaner kallas af ortens befolkning, d. v. s. släkten eller stam-
men, ’berg-gubbar’. ’Berggubben’ har betydelse endast för sin
ort. Andra orters invånare egna dem föga uppmärksamhet och
förrätta icke till deras ära några särskilda ceremonier. Stundom
blifva äfven vanliga burjäter och burjätskor efter döden sajaner,
och till deras ära förrättas vissa ceremonier; men dessa blifva
sajaner i kraft af sitt shamanska ursprung (utcha) och däraf
härflytande skydd och bistånd. De hvita shamanerna, säger Chan-
galoff till slut, vördas och älskas öfver allt både under deras
jordelif och efter döden; de svarta manliga och kvinliga shama-
nerna däremot äro just icke föremål för någon kärlek, men de
fruktas så mycket mer“.
Ett kuriöst exempel på, hurusom äfven främlingar efter döden kunna upp-
höjas till gudomlig värdighet och blifva föremål för dyrkan, anföres af D. A.
Klements. En supig rysk kapten i en by vid floden Selenga hade en gång i
lifstiden under ruset begifvit sig upp på ett berg och där betett sig som en be-
satt. Vid ett tillfälle efter hans död utbröt en kreaturssjukdom, för hvilken man
förgäfves genom offer o. d. sökte de ordinarie skyddsandarnas hjälp. På någons
förslag offrade man då åt nämde kapten — och, se, epidemien upphörde! Den
ryske fylleristen upphöjdes nu till sajati, till hvilken man framför böner.
Ett liknande fall har förekommit i Jakutsk. En ryska vid namn Agrafena,
som dog af syfilis i Shigansk i början af 19:de seklet, har upphöjts till den
jakutska abasylår-olympen såsom herskarinna öfver syfilis, spetelska o. a. sjuk-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shamanism/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free