- Project Runeberg -  Shamanismen i norra Asien : några drag ur shamanväsendets utveckling bland naturfolken i Sibirien /
41

(1912) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Nathan Söderblom - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Fädernekulten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SHAMANISMEN I NORRA ASIEN 41
Om vi förbigå nomadstammarna — bland hvilka visserligen
vissa aflidna betraktas som beskyddare och göras till föremål för
ett slags med magi starkt uppblandad kult — och vända oss till jaku-
terna, med sitt utbildade familje- och klansystem, finna vi, att en
värklig fädernedyrkan här icke kunnat utbildas af det skäl, att de
goda makterna här, såsom vi sett, nästan helt och hållet undan-
trängts af de onda (abasylär). Grundförutsättningen för en fä-
dernekult — att de aflidna förfädren uppträda såsom sin afkom-
mas beskyddare och bevarare — saknas här. Endast de “svarta"
shamanerna, som hafva aflidna “svarta" ämbetsbröders andar till
biträdande skyddsandar i sitt kall, hafva dylika beskyddare. De
olika skyddsgudar, som i form af diverse föremål förekomma bland
jakuterna under skilda benämningar, sammansatta med ordet tan-
gara, är icke bilder af förfäder utan utgöra tillhåll för diverse
andar af abasylärs klass, hvilka de “svarta" shamanerna, tack
vare sin stora andemakt och sina förbindelser med andevärlden,
placerat i sagda bilder. Bilder af djur och fåglar, föreställande
aflidna “svarta“ shamaner, tjena till de “svarta11 shamanernas
skyddsandar och förekomma, bl. a., på shamanens ämbets-para-
fernalia. Där utvecklingen gått i motsatt riktning, så att de goda
andemakterna blifvit de öfvervägande, och med dem det “hvita“
shamanväsendet — såsom t. ex. bland votjakerna — där har ock
utbildats en värklig fädernekult. Grunden till fädernekulten ut-
göres nämligen här af den vördnad och dyrkan, som egnas vissa
högt uppskattade “hvita“ shamaner, hvilka under sitt jordelif i
egenskap af samfällighetens företrädare voro dess beskyddare och
välgörare och äfven efter döden förblifva det. Att så förhåller sig,
framgår äfven af kända fakta rörande hit hörande förhållanden
bland burjäterna. “De burjätska shamanerna11, säger den fram-
stående forskaren Changaloef, blifva efter sin död — tack vare
sitt shamanska ursprung eller sin härstamning (utcha) samt sin
ynnest hos tengriner och sajaner (andar af högre rang) — själfva
ett slags sajaner, men likväl icke alla: en dylik ära förunnas
endast de goda eller ’hvita’ shamanerna, de onda eller ’svarta’
däremot glömmas småningom bland folket. Hvarje afliden (hvit)
shaman gör efter förmåga godt åt sina afkomlingar och släktin-
gar. De goda eller hvita shamanerna skydda, enligt burjäternas
uppgift, kraftigt sina afkomlingar och släktingar mot onda andar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shamanism/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free