- Project Runeberg -  Myter och sagor på väg genom världen /
46

(1925) [MARC] Author: Edvard Lehmann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Myter - Primitivt tänkande och mytologisk fantasi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

naturvetenskap. Men när det av en kritisk filosof — Lotze, för
vilken det naturliga orsakssammanhanget var ett problem och
närmast en trossak — träffande sagts: "Auch wir können an
wirkende, nicht aber an hexende Ursachen glauben", så är
det betecknande, att han just tagit ett ord från den primitiva
världen för att ange skillnaden mellan det utforskade och det
uppdiktade: den allmängiltiga och den momentana orsaken,
den pålitliga och den opålitliga. De trollande orsakerna
utgöra det primitiva tänkandets tummelplats — ett arbete, som
ständigt vädjar till påhittigheten odi sätter fantasien i
rörelse, och detta så mycket mera som man tänker sig dessa
orsaker såsom alldeles särskilt produktiva, varvid man föreställer
sig den handling, som framkallar fenomenet, rent av som en
skapelse. Ty även detta tillhör för den primitiva tanken
orsaksbegreppet, de "trollande orsakerna". För den primitiva
tanken sträcker sig den mänskliga förmågan vida över det
område, som vi tilldela den på erfarenhetens väg. Så snart
det kommer magi med i leken, vet den icke av några gränser.
Trollkarlen är icke blott elementens herre, så att "både
storm och hav äro honom lydiga", han kan befalla över
solsken och regn, över åska och torka liksom över sjukdom och
hälsa, lycka och olycka. Hans makt är emellertid icke
begränsad till det i den förefintliga verkligheten givna. Han
är även herre utöver dennas gränser, han kan öka och
minska dem. Han kan skapa nytt och förskaffa gammalt ut ur
världen. Begreppet "nytt", som nu sysselsätter den
modernaste filosofien, har haft mycket att uträtta i mänsklighetens
barndom. Det kan ständigt uppstå något nytt, ty det finns
alltid någon trollkarl, som kan trolla. Han "skapar av intet",
han frambringar av intet, ja han är en "alstrare", "a maker"
som den engelska antropologien numera säger.

Från sina färder i Afrika berättar Du Chaillu, att när han
om natten satt och läste, trodde negrerna, att han använde
de mörka timmarna till att framtrolla det krut och de kulor,
som han behövde för jakten följande dag. Hur kunde det
annars komma sig, att han alltid hade tillräckligt därav?

När européerna förutsäga en månförmörkelse, äro
infödingarna på många håll övertygade om, att de själva ställt
om den. Ty hur kunna de veta, att den skall inträffa? Det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:36:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/myter/0048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free