- Project Runeberg -  Myter och sagor på väg genom världen /
45

(1925) [MARC] Author: Edvard Lehmann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Myter - Primitivt tänkande och mytologisk fantasi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

med något, som skulle kunna kallas teori, får denna ofta
något visst skolastiskt över sig, åtminstone är deras tänkesätt
så schematiskt byggt och schablonmässigt, att det ingalunda
faller sig svårt för oss, sedan vi väl satt oss in i det, att själva
draga slutsatser och bedöma som de göra. Ty allt är byggt
på samma analogier, och man lär sig relativt snabbt
vidskepelsens hela grammatik.

Det bärande i den primitiva livsåskådningen är, att allting
sker med nödvändighet — icke med en naturlags, ej heller
med ett faktums nödvändighet, men likväl med en tvingande
grund, som är analog i alla likartade fall. Det, som i
naturfolkens världsbild och handlingssätt ter sig för oss som idel
godtycklighet och slump, är för dem så lag- och
regelbundet, att man (som Lévy-Bruhl har framhållit) snarare kan
säga, att för dem sker ingenting av en slump, under det att
vi — åtminstone i dagligt tal och tänkesätt — skänka detta
begrepp ett betydande utrymme. Att blixten slår ned i mitt
hus och icke i grannens, att gräshopporna kasta sig över ett
visst bestämt fält, att en oxe stångar ut ögat på en man, att
en kvinna, som gett avslag på ett äktenskapsanbud, strax
efteråt dör, att en alligator nappar åt sig en viss kvinnas
vattenkruka och icke en annans, att fiskarna gå in i en viss
ryssja och icke i en annan — allt detta, som vi hänföra till
en slump, äger för den primitiva människan sin vissa
bestämda orsak. Hon har alltid demoner eller trolldom och
förhäxning att tillgripa, när det gäller att förklara det, och hon
gör ofta bistert allvar av sin förklaring. Missionärerna söka
rädda de olyckliga, vilka utpekas som de skyldiga, genom att
påpeka, att det inträffade kan bero på en slump. Förgäves!
Man känner icke detta begrepp.

Allt kan således visserligen förklaras, men intet kan på
förhand beräknas. Allt har sålunda sin orsak, men den är
icke konstaterad, utan konstruerad, den är nyckfull, opålitlig,
ombytlig. Men just denna fundamentens lösa
beskaffenhet, denna frihet och godtycklighet i bestämningen försätta
ständigt tanken i arbete med att leta reda på orsakerna till
vad som sker eller rättare att i varje särskilt fall finna den
vissa bestämda och isolerade orsaken till händelsen. Dessa
människor äro i lika hög grad orsakssökande som vår

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:36:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/myter/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free