- Project Runeberg -  Biografen, ett ord till fackets män samt till föräldrar och lärare /
84

(1922) [MARC] [MARC] Author: G. Halfdan Liander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Den dramatiska filmen som konstart

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ordet framträder på ett en smula komiskt, illusionsstörande sätt. Dessa
repliker och andra nödiga underrättelser i lysande bokstäver, som nu
avbryta scenerna, påminna något om de pappersremsor, som på gamla
tavlor hänga ur helgonens läppar. Ett helgon, som kan tala själv,
om också ett teaterhelgon, här ändå vissa företräden.

Docenten Alma Söderhjelm intager en förmedlande
ståndpunkt, då hon säger:

Varje konstart har sin frånsida. . . Filmen, det senfödda styvbarnet,
som ännu knappast hunnit artikulera i några mera mänskliga
tonarter, har tills vidare icke kommit längre än till frånsidan. Men
med de enastående resurser den äger i sin rörliga
reproduktionsteknik skall den utan tvivel, när den växer sig in i mera medvetna
former, kunna bli den konstart, som massorna behöva och som
man redan för deras skull längtar till.

Tonen mildras dock något när hon, efter att ha
uttalat hoppet om filmens utveckling till verklig konst, till
sist yttrar: »Och då skall kanske också det höglitterära
föraktet för filmen ge vika för intresse och det slätstrukna,
evigt enahanda filmreportaget för saklig och vederhäftig kritik.»

I Göteborgs Hand.- och Sjöf.-Tidn. uppdrog för ej länge
sedan (d. 27/1 1919) skriftställaren Aug. Brunius en intressant
jämförelse mellan filmteater och verklig teater, varur vi citera
följande, som ju utgör ett värdefullt bidrag till den omtvistade
frågan om filmdramats verkliga natur:

Jag vill denna gång icke taga upp stridsfrågan, om filmdramatik
är konst. Säkert är bara, att den icke är dramatik. Filmen har en
utomordentlig förmåga att ge en levande berättelse i sammanhängande
bilder. Fullständigheten i detaljerna är ett av dess stora
verkningsmedel. Men den verkliga dramatiken lever på uteslutning; den är
dramatik i och med att den koncentrerar sig på verkligheten.
Filmen har rätt till sin fullständighet därför, att den berättar, fastän
den oftast på det barnsligaste sätt överdriver principen, . .

Litet elakt men icke utan sanning yttrar han på ett annat
ställe i samma artikel:

Obeskrivligt fånigt verkar det, då i en ’dialog’ filmen återger
först den ena och så den andra agerandes miner och gester, i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:16:11 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lhbiograf/0090.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free