Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Romantikens Filosofi - b. Schopenhauer, Kierkegaard og Feuerbach - VII. Positivismen - 1. Saint Simon og Comte
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Enhed med hele Slægten kundgør sig. Han lægger Vægt paa, at
den Enkelte maa kende Lykke og Ulykke af egen Erfaring
for at kunne have Medfølelse med andre, og hævder derfor
Lykketrangens Berettigelse. — I sin almindelige Opfattelse af
Filosofien (udtalt i Grundsätze der Philosophie der Zukunft
1843) finder han dens Genstand i Mennesket som
Erfaringsvæsen og i Naturen som Grundlag for dets Eksistens.
Overfor Materialismen fremhæver han (ligesom Schopenhauer), at
Materien er et af Mennesket dannet Begreb, og at derfor den
Opfattelse, der betragter Mennesket som Produkt af Materien
ikke kan være afsluttende.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>