- Project Runeberg -  Kort Oversigt over den nyere Filosofis Historie /
73

(1910) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Romantikens Filosofi - b. Schopenhauer, Kierkegaard og Feuerbach

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

c. Feuerbach og Kierkegaard. 73
beskæftiget med Studier og Forfattervirksomhed. I sine sidste
Aar maatte han kæmpe med Fattigdom og Sygdom.
Religionerne opstaa ifølge Feuerbach ved, at den inderlige
Tragten efter Opfyldelsen af Hjertets Ønsker sprænger For
nuftens Skranken Derved forklares, at Religionen paa sit
Højdepunkt faar en antirationel Karakter. Ønsket er det teo
goniske (gudeskabende) Princip. De religiøse Prædikater ere
menneskelige Ønskers Indhold; Menneskenes Forestillinger
om Himmelens Beskaffenhed og om Gudernes Egenskaber
ere Udtryk for, hvad der bevæger sig i deres Hjerters Inder
ste. At Gud er personlig, betyder, at det personlige Liv er af
højeste Værdi (er guddommeligt); at Gud er Kærlighed, be
tyder, at Kærlighed er af højeste Værdi (er guddommelig).
Vil man forståa Religionen, maa man gøre de religiøse Præ
dikater til Subjekter.
Fra Begyndelsen af har Mennesket ingen Grund til at
sætte Grænser for sine Ønsker og for de Forestillinger, Øn
skerne fremkalde. Og det ligger i Følelsens Natur at uendelig
gøre sin Genstand og dog fastholde dens Virkelighed. Tvivlen
opstaar først, naar Mennesket lærer sine Skranker at kende,
og naar det begynder at skeine mellem sine Forestillinger og
Virkeligheden.
Mellem Religion og Kultur bestaar der et omvendt For
hold. De ere to forskellige Veje, ad hvilke Mennesket haaber
at naa sine Formaal, og jo mere Tillid det har til den ene,
des mindre Brug har det for den anden. Paa lignende Maade
forholder det sig med Religion og Etik. Jo mere Forskellen
mellem Gud og Menneske indskærpes, des mere maa Egen
skaber som Kærlighed og Retfærdighed tages i en ganske
anden Betydning, naar de anvendes om Gud, og naar de an
vendes om Mennesker, og der kan komme en skarp Strid
mellem Guds Villie og det, menneskelig Kærlighed og Ret
færdighed kræver.
Ingen virkelige Værdier forsvinde med Religionen. De
Egenskaber, som ere værdifulde, kunne vedvarende hævdes,
selvom de ikke henføres til Guder. Feuerbach grunder Etiken
paa Menneskekærligheden, i hvilken det enkelte Individs En

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:15:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kortfil/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free