- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
97

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Rationalismen. II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

97

gången i den muhammedanska teologien: läran om
förnuftets primat i kunskapen om den religiösa
sanningen. Vi hava redan i vår förra föreläsning
kunnat övertyga oss om detta genom ett dock
jämförelsevis tamt exempel. Det rörde de fördömdas
förtvivlan över att icke ha begagnat förnuftet som
religiös kunskapskälla.

I dag skola vi anföra ett exempel i vilket
änglarne sättas i förhållande till denna muᶜtazilitiska
grundåskådning och varmed tillika förbindes ett bevis
mot antropomorfisternas tro på gudsskådandet. S.
40: 7 heter det nämligen om de jättestora änglar,
som bära Guds tron, att de prisa Gud och

Tro på Honom och bedja om förlåtelse för de troende.

Tro — menar Zamachscharī — utesluter den
omedelbara sinnliga erfarenheten. Den är resultat
av en förnuftsprocess varigenom det för sinnena
otillgängliga fastställes såsom verkligt och sant.
Förhölle det sig så, som antropomorfisterna tro,
skulle Gud för de väsen, som stå honom närmast
och omedelbart omgiva hans tron, vara föremål för
sinnlig varseblivning; om dem borde alltså utsägas
erfarenhetens icke trons attribut. När nu dessa
änglar berömmas för att de tro på honom, så är
därmed bevisat, att varje annan erfarenhet om Gud
än den intellektuella är utesluten. Det kan
därför icke vara tal om att de rättfärdiga i det
kommande livet skola se Gud.ᶜᶜ

Änmu tydligare framstår deras böjelse för
spetsfundig behandling av texten, då de genom
textförändringar söka anpassa koranverserna efter sina
teorier. Vi ha ju sett, att de hnärutinnan icke voro
banbrytande, utan att denna exegetiska metod
fastmera återgår till koranhistoriens äldsta period.

För den muᶜtazilitiska uppfattningen, är den
antropomorfistiska åskådningen att Gud talar med
ljud, som på sinnligt materiellt sätt äro hörbara,

Goldziher, Islam. 7

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0100.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free