- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
90

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Rationalismen. II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

90

förbön kan bespara dem detta — föras till
helveteseldens yta, dess översta lager. Några når elden till
knät men de svårare (syndarne) till den fläck, som
vid prostrationen berör marken; dessa känna elden.ᶜᶜ
Men i enlighet med Guds löfte kommer ingen
rättrogen (även om han handlat mot lagen) till helvetets
inre. De otrogna få sitt straff i helvetets djup.»
Allt detta och ytterligare några smärre detaljer, som
vi förbigå, sluter man av Sura 92.ᶜᶜ

Det långa talets korta mening är alltså: ingen
rättrogen blir ständigt fördömd. Det eviga straffet
är utfäst blott för de otrogna. Gärningarne ha ingen
betydelse för de rättrognas kommande öde. T allra
olyckligaste fall komma dessa efter en kort, nära nog
symbolisk antydan om helvetesstraff till paradiset.
Och profetens förbön kan för övrigt bespara dem
även denna formalitet.

Till en berättelse av Kaᶜb al-Ahbār om huru
Abraham går att offra Isak (eller Ismael), hur
satan söker förhindra denna deras lydnadsakt, och
hur till sist den till offring bestämde sonen friköpes
genom det i snåret fastnade offerdjuret, har man
fogat följande detalj: Gud skall efter denna prövning
ha lovat Isak att som belöning för hans mod att
låta offra sig uppfylla en bön, som han fritt finge
framställa. Isak bad då: »Jag beder dig, o Gud, att
du för in i paradiset vilken av dina tjänare i fordna
och kommande släkten, du än möter, som icke ställt
något (gudomligt väsen) vid din sida», eller: »att du
icke straffar någon av dina tjänare, som möter dig
såsom en på dig troende.»ᶜᶜ

Samma åskådning finna vi även uttryckt i en
förklaring, som de gamla kommentatorerna giva till
S. 15: 2, där det heter:

Mycket ofta skola de otrogna önska, att de varit
rättrogna.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0093.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free