- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
26

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Koranutläggningen i dess primitiva stadium

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

26

duella friheten och fordringarne på likformighet.
Blott sådana varianter erkännas som berättigade och
inbegripna i koranens alla efterhärmningar trotsande
underbarhet (Öᶜdjāz), som kunna stödja sig på
kompetenta traditionella auktoriteter. Varje i denna
mening berättigad variant har delaktighet i det
gudomliga koranordets underbara natur.

Denna begränsning av den kritiska friheten var
dock tillräckligt elastisk för att giva rum för
radikalare ingrepp i textgestaltningen, än vad som kunde
anses önskvärt. Att åberopa kompetenta auktoriteter

tär ingen svår sak, då det blott rör sig om muntlig
tradition. Alla textavvikelser, som vi i det föregående
anfört som exempel, tillskrivas de mest kompetenta
sagesmän från islams första århundrade: Ibn ᶜAbbās,
ᶜĀjischa (profetens änka), skaparen av den
masoretiska texten ᶜUthmān, hans son Abān för att icke
nämna de båda dissenters bland koranauktoriteterna
ᶜAbdallāh b. Masᶜūd och Ubajj b. Kaᶜb och
rekommenderas av de bästa namnen bland de gamla
teologerna såsom Qatāda, Mudjāhid m. fl. Den
inskränkning, som bestod i fordran på bekräftelse
genom tradition, måste snart visa sig alltför liberal
och ur stånd att sätta en damm för den inbrytande
tygellösheten. Här får nu den bokstavliga
tolkningen av den oklara hadīthen om de sju läsarterna
ingripa. Såsom man i juridiken erkänner imāmerna
för de fyra madhāhib, så antagas småningom sju
skolor representerande var sin variantriktning. Var
och en av dessa har sin namngivne imām, vars
läsarter stödja sig på trovärdig tradition och vilken
ensam är berättigad att framställa en textvariant.
Men frihetselementet genombryter snart nog även
denna skranka. Vi höra snart nog talas om tio
kanoniska koranläsare (den siste av dem var Halaf
al-Bazzār, år 843).ᶜᶜ Det var dock alltjämt en
av ett bestämt tal betecknad gräns genom vilken
man satte en damm för störtfloden av spirituella

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free