- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 7. Den nya tiden (1870-1914) /
137

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Strindberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

före krisen varit honom kärast, till dramat, lyckas han emellertid på
ett helt annat sätt forma de senaste årens upplevelser till enhetlig
stor dikt. Det är i de två skådespelen Till Damaskus I och II (det
tredje tillhör en senare tid, 1900 och 1901). Huvudpersonen i dem,
Den Okände, är Strindberg
själv, händelserna i skådespe-
len återfinnas alla i de drag ur
sitt liv under det andra äkten-
skapets tid han förtäljer i be-
kännelseböckerna Inferno och
Legender. I Till Damaskus I
ar allt samlat kring själva om-
vändelsehistorien. Den Okän-
de är vid skådespelets begyn-
nelse den stolte trotsaren, som
vill kämpa med Gud: »Jag vet
icke var jag fått denna helve-
tiska trotsighet. Det är sant,
Jag kan darra inför en obe-
talad räkning, men för att stiga
Pa Sinai och möta med Den
Evige skulle jag ej betäcka
mitt ansikte!» Makterna för-
följa honom emellertid just . . c, .
J August Strindberg.
Obetalda räkningar, var- Byst av Carl Eldh. Nationalmuseum.
SeL pinande små tillfälligheter,
°ch därigenom tvingas han att vandra ödmjukhetens och försoningens
Vag, vars tecken är att han slutligen lär sig tro att makterna och
Den Osynlige vilja honom väl. Den vägen för honom till sist till
kyrkan, men övertygad om att han skall stanna där är han inte —
håns sista ord i skådespelet är ett tvekande: »Kanske!» Den andra
delen av Till Damaskus bygger i mycket på samma händelser som
den första delen, men under det halvår, som förflutit mellan deras
författande, har hans synpunkt rätt mycket förändrats. I den förra
delen var det främst de ekonomiska svårigheterna makterna använde
att driva honom till religionen; i den senare delen är det de
förödmjukelser, med vilka Gud straffar hans förmätna dröm om att
Renom guldmakeri vinna både guld och ära, som bli den ver-
kande kraften. Men här har också hans syn på sitt andra äktenskap
förändrats. I den förra delen skildras Den Okändes hustru Damen
välvillig^ och det är ett olyckligt öde, som skiljer dem åt. I den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:54:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/7/0182.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free