Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Geijer
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
ovillkorligen tillerkännas den högsta belöning, som akademien kunde utdela. Geijers stil
var icke blott ypperlig — det kan ifrågasättas, om han någonsin nått högre —
den var även ny. Den var varken Lehnbergs eller Thorilds, utan den nya tidens,
realistisk, klar, varm och i högsta mening vältalig, och på den, som icke
förbenats i sina idéer om stil, bör den då hava verkat mera medryckande än den nu
kan, då en dylik stil icke längre har nyhetens tjusningskraft.
Formen är den, som mest tilltalade Geijer: en mänsklighetens
historia i stora drag, så att säga i fågelperspektiv, en metod, som
han lärt sig redan av Neikter och som han återfunnit hos de flesta
av de nyare författare, han läst. Metoden hade sina vanskligheter,
och dem undgick ej heller Geijer. Den nyromantiska ironi, som han
återfunnit i medeltidens diktning, uppträder först med renässansen,
med Ariosto, vilken av Geijer i likhet med alla nyromantiker hänföres
till den mycket svävande »romantiska» perioden. Dit för han också,
som det tyckes, Shakspere. Till renässansen åter hänför han
borgerlighetens framträdande, de befästade städerna m. m., vilka tillhöra
medeltiden, och inom »begreppets tidsålder» gör han ingen skarpare
skillnad på renässans och klassicitet. Det hela är onekligen en
konstruktion, ehuru en genial sådan.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>