- Project Runeberg -  Det ekonomiska tidevarvet i Finlands litteraturhistoria /
231

(1910) [MARC] Author: Arvid Hultin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Anders Chydenius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Anders Chydenius. 231
därmed omväxlade dock tid efter annan även litterära sys-
selsättningar. Till en början förmärktes ett bjärt omslag i
hans författareverksamhet. Han tycktes helt och hållet ha
tagit avstånd ifrån hela den tidigare riktningen i sitt skrift-
ställen och sökte i stället bringa sin
penna i harmoni med
sitt levnadskall. Hade han förut företrädesvis intresserat
sig för besvarande av vetenskapliga sällskaps prisfrågor i
ekonomiska ämnen, så beslöt han nu att lyssna till teolo-
giska sällskapets i Uppsala pristävlan i katekesprediknin-
gar. Han författade och erhöll även pris för tvenne större
homiletiska samlingar Predikningar öfver Tio Guds Bad
samt Predikningar öfver Andra Hufvudstycket i Cateche-
sen jämte Utkast till Predikningar öfver Trones Artiklar,
vilka trycktes i sällskapets »Homiletiska Försök“ under
åren 1781—1785, omfattande inalles omkring 1,000 sidor.
Olika uppfattningar ha gjorts gällande vidkommande
Chydenius’ teologiska ståndpunkt, sådan den framträder
i hans predikningar. Man har trott sig böra hänföra Chy-
denius till den äldre supranaturalismen eller samma riktning,
till vilken tidens naturvetenskapligt bildade teologer, t. ex.
Brovallius och Mennander, över huvud räknades och för
vilken man tycker, att även Chydenius på grund av sin
läggning ingalunda bort vara främmande. Ehuru man har
inga direkta bevis för saken, synes det dock alldeles troligt,
att Chydenius till sin filosofiska åskådning var wolffian
och särskilt anhängare av den naturliga teologins läror.
Man kan i hans predikningar finna vittnesbörd därom i
det sätt, varpå han tager naturen i teologins tjänst icke
blott för att bevisa Guds existens, utan ock för att man
därur skall lära känna den högstes egenskaper. Naturen
framställdes av Chydenius som en stege, på vilken en ar-
betande själ efterhand alltmer och mer kunde tränga sig
upp till en salig kännedom av sin Gud och mästare. Det
gällde därför för envar i sin stad att flitigt betrakta hela
naturen och alla Guds dråpliga verk däruti och därav draga
oryggeliga slutsatser icke allenast därom, att de hade ett
upphov och en mästare, som var Gud, utan ock om hans
stora egenskaper.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 14 02:40:38 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filiekon/0245.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free