- Project Runeberg -  Om dödsstraffet /
72

(1891) [MARC] Author: Knut Olivecrona
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 5. Pröfning af grunderna för Dödsstraffets bibehållande i den svenska strafflagstiftningen - Detta straff ej vidare nödvändigt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

72 Dödsstraffet icke nödvändigt för ändamålet.

nom bevisliga fakta under en längre serie af år ådagaläggas,
att det ofta åberopade utilitetsändamålet med dödsstraffet,
nämligen att betrygga den allmänna rättsordningen och värna Statens
rättsgiltiga intressen, kan vinnas på annat sätt eller genom
lindrigare medel än genom att årligen, i rättvisans namn,
aflifva ett större eller mindre antal brottslingar. Ty, när en längre
tids vunna erfarenhet ådagalagt, att dödsstraffets användande
icke längre är för ändamålet nödvändigt, upphör ock detta
straff att vara rättmätigt, emedan det hvarken kan vara rätt
eller Staten värdigt att, då han utöfvar sin bestraffande funktion,
betjena sig af strängare medel än behofvet ovilkorligen påkallar.
»Hvarje straff, som sträcker sig utöfver det nödvändigas gräns,
öfvergår till godtycklighetens och hämndens område», har Konung
Oscar I med full sanning anmärkt1).

Man har med skäl åberopat rättvisans idé såsom det
rättesnöre, hvilket lagstiftaren i allo skall följa till säker
vägledning för sina åtgöranden, då han i strafflagen skall införa
straffbestämningar för allehanda lagöfverträdelser. Men härvid
bör man ock besinna, att begreppet rättvisa likasom begreppet
brott, har framträdt under en mycket olika uppfattning
under olika perioder af mensklig odling. Hos innevånarne i det
gamla Sparta ansågs det till och med icke orätt om föräldrar
afdagatogo sina nyfödda barn. Följaktligen var det, enligt deras
uppfattning, icke heller förenligt med rättvisa att med ansvar
belägga ett barnamord. Att föräldrar döda sina späda barn,
betraktas ännu i dag såsom lofligt bland chineser. Hos våra
förfader, innan kristendomens ljus spridt sig till Norden och
förändrat och förmildrat sederna, var sjöröfveri, dråp och
plundring i främmande land ingalunda illa ansedda gerningar; tvärtom
betraktades de såsom bevis på mandom och mod. Rättvisans
idé framträder med betydligt olika klarhet hos den obildade
eller föga civiliserade menniskan och hos den till sann
humanitet uppfostrade. Hvad den ene uppfattar såsom rätt och
rättvisa är det icke för den andre. För alla ociviliserade folk
är blodshämnden, är talionsstraffet än i dag uttrycket af den
högsta rättvisa2) För den obildade corsikanen är förhållandet

1) Om straff och Straffanstalter. Stockh. 1840, s. 6.

2) frauenstådt : Blutrache wid Todtschlagssühne s. 1. erinrar:
»Un-kultiwirte Menschen und Völker reflektiren nicht, sie stehen unter der

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:13:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dodsstraff/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free