- Project Runeberg -  Bonniers konversationslexikon / IX. Park-Sagån /
1529-1530

(1922-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rysk musik - Rysk teater

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1529

Rysk teater

1530

nell väckelse, som närmast
efterföljd av Dargomysjskij
blev den egentlige skaparen av en
nationell rysk musikstil. Denna
stil utbildades från 1860-t. i
främsta rummet av B a 1 a k i
-rev, M u s o r g s k i j, C u i,
R i m s k i j - Ko r s a k o v och
Borodin. I motsats till dessa
nationella strömningar
framträdde med S e r o v vid mitten av
1800-t. en modifierad
internationell riktning, till vars anhängare
kunna hänföras A.
Rubin-s t e i n och Tjajkovskij.
Bärare av den nationella riktningens
traditioner voro av en senare
generation bl. a. G 1 a s u n o v
och Ljapunov; efterföljare till
Tjajkovskij voro åter
Tane-j e v, R a c h m a n i n o v m. fl.
Till det moderna Rysslands mera
bemärkta tonsättare höra vidare
Skrjabin, Stravinskij
och Prokofiev. — För
musiklivets höjande verkade från
början av 1800-t. ett i Petersburg
grundat musiksällskap, som
senare ombildat (kejserliga
musiksällskapet) i de större städerna
bidragit till orkestermusikens
utbredning. Konservator ier för den
högre musikundervisningen
grundades 1862 i Petersburg och 1866
i Moskva. Från 1921 finnes i
Moskva ett statsinstitut för
musikforskning, som har till uppgift
att främja studierna av musikens
etnografi, historia, teori och
filosofi. Till institutet äro anslutna
två laboratorier för akustiska och
fysiologiska undersökningar. Jfr
Opera sp. 1331.

Rysk teater. R. kan
anses grundad först 1672, då en
tysk präst, Johann Gottfried
G r e g o r i samlade en
teatertrupp, som uppträdde inför tsar
Aleksej Mihailovitj och ägde
bestånd till dennes död 1676. 1702

grundade Peter I i Moskva en
offentlig teater i förening med en
teaterskola, och här spelades
pjäser, översatta från franska, tyska
o. s. v., samt historiska tragedier.
Dessutom hade Peters syster
Natalja i byn Preobrasjenskoje
vid Moskva en privatteater.
Efter hovets förflyttning till
Petersburg uppstod därstädes 1756
tack vare den förste ryske
dramatikern Sumarokov och
skådespelaren V o 1 k o v en teater,
urspr. hovteater, som småningom
blev offentlig. — Till början av
1800-t., stod R. under inflytande
av den fransk-klassiska
repertoaren, men med v. Visin och
Gribojedov framträdde en
originell rysk dramatik, och efter
Pusjkins Boris Godunov var
teatern fullt rysk. Bland
framstående skådespelare från denna
period märkas Sjtjepkin,
Sa-d o v s k i j m. fl. Ostrovskijs
borgerliga dramatik inledde en ny
riktning, som fick sin främste
skådespelare i M o t j a 1 o v. Vid
denna tid funnos två kejserliga
teatrar i Moskva, Stora teatern
(opera och balett) och Lilla 1.
Dramatiska teatern, även kallad
Sjtjepkins hus, och två i
Petersburg, en opera, senare kallad
Mariinskij Teatr (Mariateatern),
och en dramatisk teater,
Aleksan-drinskij Teatr
(Alexanderstea-tern). — Den moderna ryska
teaterkonsten, som i flera avseenden
intagit en föregångsställning inom
europeisk teater, är främst knuten
till teater ledaren S t a n i s 1 a v
-s k i j s (se d. o. ) namn. Den
av honom och författaren
Ne-mirovitj-Dantjenko
1898 grundade Konstnärliga
teatern i Moskva har genom sin
realistiska iscensättning, sin
intimt psykologiska
människotolk-ning, sitt fulländade samspel och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:22:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bonkon/9/0773.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free