Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Bildhuggarkonst
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
1533
Bildhuggarkonst (Renässans)
1534
viduella söker det typiska.
Samtidigt träder det dekorativa
elementet i bakgrunden. Bland
periodens bildhuggare är Andrea
Sansovinö huvudsakligen
verksam i Florens och Rom, hans
lärjunge Jacopo S ans o v i
-n o i Venedig. Hos den främste
av dem alla, M i c h e 1 a n g e 1 o,
renässansens störste skulptör,
skymtar redan ett nytt
stilideal, som i sig gömmer kärnan
till barocken. Hans starka,
lidelsefulla temperament skapar
en form, som synes nära att
Verrochio: Colleonis ryttarstaty.
Brons. Venedig.
Michelangelo: Moses. Från
Juliusmo-numentet. San Pietro in Vincoli, Rom.
sprängas av uttryckets
våldsamma patos och rörelsens och
musklernas spänning. Han
strävar efter det titaniska, och hans
figurer äro övermänskliga
atletgestalter. Det gäller framför allt
hans senare verk,
Medicéergra-varna i San Lorenzo i Florens
(se ill. till Gravvård och
Me di c i) och
Juliusmonumen-tet i San Pietro in Vincoli i
Rom med den väldiga
Moses-statyn. Men redan i ett
ungdomsverk som den florentinska
David framträder tydligt ett
annat formideal än i
Dona-tellos och Verrochios statyer av
den unge hjälten. — För sen-
renässansen (omkr. 1550—1600)
blir Michelangelos inflytande av
bestämmande betydelse men leder
ofta till svulst och förkonstling,
då de väldiga formerna ej längre
Goujon: Käilnymf. Relief från
Fon-taine des Innoeents, Paris. —-
Vi-scher: Apostel från Sebaldusgraven,
Nürnberg.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>