Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Bildhuggarkonst
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
1531
Bildhuggarkonst (Renässans)
1532
Desiderio da Settignano: Porträttbyst.
Kalksten. Berlin.
vudsakligen infaller under andra
hälften av 1400-t., gör sig en
riktning mot sirligare och vekare
former gällande. Dess
representanter, Bernardo och A n
-tonio R o s e 11 i n o, D e s i -
Antonio Rosellino: Gravmonument över
kardinal Jakob av Portugal. San
Mi-niato. Florens.
derio da Settignano,
Mino da F i e s o 1 e, B
ene-detto da M a j a n o m. fl.,
utföra företrädesvis porträttbyster
och gravmonument. I de senare
följa och utveckla de den av
Donatello skapade typen för
vägg-graven med den döde vilande
på en sarkofag i en rik
arkitektonisk omramning. Donatellos
närmaste arvtagare inom denna
generation är dock Verrochio,
som uppnår sitt mästerskap i
bronsarbeten. Hans David är
sirligare och mera genomarbetad
än Donatellos, hans ryttarstaty
Donatello: Gattamelatas ryttarstaty.
Brons. Padua.
av Colleoni i Venedig står
värdigt vid sidan av Gattamelata
men har mera dramatiskt liv och
starkare betonad rörelse. Utom
Florens höra till ungrenässansens
förnämsta skulptörer de i
Venedig verksamma medlemmarna av
familjen Lombardi. — Med
högrenässansen (omkr. 1500—■
1550) flyttas konstens
medelpunkt till Rom, och ett nytt
stilideal gör sig gällande, som syftar
till större och enklare former,
mäktigare proportioner och en
strängare anslutning till antiken.
Ungrenässansens realism
efter-trädes av en idealiserande
riktning, som i stället för det indi-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>