- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 5. Upplysningen och förromantiken /
768

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tyskland - Lessing - Hamburgische Dramaturgie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

768 TEATERN I HAMBURG
skulle gå under, och då ville han hellre vara i Paris än i
det kätterska Berlin.
Lessing hade under dessa år ganska svårt att dra sig fram,
särskilt som han måste hjälpa sin familj. Men så fick hans
vän Nicolai i november 1766 ett brev från Hamburg, vari
man erbjöd Lessing en plats. I den driftiga hansestaden
hade man året förut byggt en ny, för denna tid praktfull
teater, och nu erbjöd man Lessing plats vid denna såsom
dramatisk författare och konsulent med en årslön av 800
thaler. Teatern hade arrenderats av ett konsortium Ham-
burgerköpmän, som valt en direktion, teatern skulle bliva
en nationalteater, och såsom estetisk rådgivare vid denna
ville man hava Tysklands främste dramatiker. Lessing mottog
anbudet och flyttade i april 1767 över till Hamburg, där
teatern några dagar senare öppnades. Samma dag, den 22
april, utdelades gratis på teaterns bekostnad det första numret
av Hamburgische Dramaturgie eller det teaterblad, som
Lessing åtagit sig att redigera och som sedan skulle utkomma
två gånger i veckan. Bladet blev tyvärr icke långlivat,
utan upphörde sedan 104 nummer utkommit, men blev likväl
ett bland den tyska litteraturens allra märkligaste alster,
ehuru tidningen för att vara ett blad, som utgavs av teaterns
styrelse och var avsett att stegra publikens intresse för före-
ställningarna, otvivelaktigt skulle ur många synpunkter före-
falla en modern teaterchef besynnerligt, så vida han toge
sig för att läsa det. För det första var det mycket litet
aktuellt. Se vi en pjes på kvällen, äro vi vana att morgonen
därpå läsa en recension däröver i vår tidning. Så fort gick
det icke i Hamburg år 1767. Där gavs den första repre-
sentationen den 22 april, och först i numret för den 1 maj
började recensionen över invigningsstycket och fortgick till
och med den 22 maj. Den 24 april uppfördes ett nytt
stycke, men detta recenserades först den 25 maj, således
mer än en månad senare — som man ser var publiken
den tiden mindre nyhetshungrig än nu. Recensenten skulle
bedöma så väl skådespelet som skådespelarna. Efter vad
jag hört äro skådespelarne i våra dagar mycket angelägna
om dylika recensioner. Men så var det ej på Lessings tid,
och en av skådespelerskorna, Susanne Mecour, betingade sig
uttryckligen i kontraktet att icke bliva recenserad. Även
de andra voro ej vidare belåtna, och ehuru kritiken var

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 19:04:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/5/0790.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free