- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 5. Upplysningen och förromantiken /
220

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den franska litteraturen före 1700-talets mitt - Komedien - Nivelle de la Chaussée

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

220 LA COMÉDIE LARMOYANTE
tetiska handlingen, från komedien den lyckliga, men nu
även rörande upplösningen och de personer ur det dagliga
livet, som uppträtt i lustspelet, men som varit portförbjudna
inom tragedien, vilken blott rört sig med furstar och hjältar.
Det var denna patetiska, icke komiska komedi, som skapades
av Nivelle de la Chaussée och som av dess vedersakare be-
nämndes Comédie larmoyante. Denna hybrida genre fick
emellertid en avgörande betydelse för dramats följande ut-
veckling, och jag får därför tillfälle att återkomma härtill
vid behandlingen av dramat under århundradets senare del.
Nivelle de la Chaussée var en novator även i ett annat
avseende. Såsom vi sågo utdömde han karaktärskomedien,
som då ännu var på högsta modet. I stället för på karak-
tären skulle huvudvikten läggas på situationen; så sker redan
i La fausse antipathie, där det ej finnes en enda ‘‘karaktär“
i La Bruyères mening, men där Léonore framställes i olika
situationer: såsom maka, såsom kär i Damon, vilken hon
tror vara fri, såsom änka, under det att han befinnes vara
gift, såsom gift, men dock kär i den frånskilde Damon och
slutligen såsom kär i sin make. Frågan är, huru en ädel
kvinna skall uppträda under alla dessa situationer. Vidare
skulle komedien förfäkta en tes, och genom denna fordran
visade sig Nivelle de la Chaussée såsom en avgjord anhängare
av “upplysningen“, en meningsfrände till Voltaire. Det
intresse för den psykologiska analysen, som är det utmär-
kande för klassiciteten, och som levde kvar ännu hos Mari-
vaux, har hos Nivelle de la Chaussée alldeles försvunnit för
intresset för moraliska och pedagogiska teorier. Det är
dylika teorier, som hans dramer i främsta rummet avse att
framlägga och åskådliggöra, och av personerna i hans lust-
spel predikas de om och ornigen. Dessa lustspel äro således
i själva verket maskerade lärodikter, och Nivelle de la
Chaussée blev härigenom den, som ledde komedien in i upp-
lysningens strömfåra.
Men hans uppslag gick också i en rakt motsatt riktning.
Ty i den starka sentimentalitet, som kanske är det mest
karaktäristiska för honom, blev han en bland föregångarna
till känsloskalderna, till Rousseau, till Goethe och överhuvud
just till de författare, som sedermera skulle störta upplys-
ningens herravälde. Bakom Nivelle de la Chaussées drama,
så estetiskt underlägset det än är, ligger redan, medvetet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 19:04:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/5/0242.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free