- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 4. Den franska klassiciteten /
366

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den engelska restaurationens litteratur - Kavaljerernas litteratur - Komedien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

366 THE COUNTRY-WIFE
introducera honom hos sin hustru, sin syster och en tredje
ung dam, vilka mycket oförbehållsamt lägga sin motvilja
mot en dylik person i dagen. Men det var just detta, som
Horner avsåg med sin list, och han blir nu älskare åt alla
tre. Det enda, dessa damer hålla på, är den yttre reputa-
tionen, som ju ej skadades genom deras intimitet mot den
stackars oskadlige Mr Horner, och lady Fidget uttrycker
allas mening, då hon säger: “Vår reputation! Tror ni inte,
att vi kvinnor göra samma bruk av vårt anseende, som ni
män göra av edert: till att bedraga världen, utan att väcka
misstankar? Vår dygd är såsom statsmannens religion, kvä-
karens försäkran, spelarens ed, en stor mans heder. Allt
är bara till för att narra dem, som tro oss.“ Då emellertid
Horner förråder sig och de tre damerna finna, att de alla
delat den föregivne eunuckens kärlek, tar lady Fidget ånyo
till ordet: “Nå — det kan inte hjälpas! Systrar i bolaget,
låt oss bara inte komma i gräl, utan tänka på vår heder.
Fastän vi inte få några presenter, några juveler av honom,
så kunna vi i alla fall bevara vårt anseende, som är den
kostbaraste och nyttigaste juvelen, och som skiner för världen,
även om den är falsk.“
Det andra motivet har Wycherley lånat från Ecole des
femmes, men endast lyckats att draga ned det. Molières
Agnès hade varit en liten gås, som kärleken utvecklat till
kvinna. Wycherleys Mrs Pinchwife förblir hela tiden en
dum lantlolla, utan någon grace, men med en dess större
lystnad efter den förbjudna frukten, icke såsom Agnès en
ung, oskyldig flicka, utan redan gift, och hennes förbindelse
med en älskare av Mr Horners art blir därför något helt
annat än Agnès erotik.
Wycherleys sista stycke, The Plaindealer, anses såsom
hans förnämsta och är det väl också, men visar tydligast
Wycherleys oförmåga att ens förstå någon nobless i ett själs-
liv. Här är det två bland världslitteraturens ädlaste gestalter,
som släpats i smutsen. Förebilden för dramats hjälte, kapten
Manly, är Molières Alceste. Men trots sin ärlighet, sitt hat
mot all förkonstling är Molières misanthrop alltid en gentle-
man, som uttrycker sig med en bildad mans hela belevenhet
och som äger en högre själsadel- än hela omgivningen. Manly
däremot är en oborstad sjöbjörn, råbarkad och plump icke
blott i sitt språk, utan ock i sina handlingar, och han begår

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 18:45:13 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/4/0384.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free