- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 4. Den franska klassiciteten /
175

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Högklassiciteten - Den nya societeten - La Rochefoucauld

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MAXIMES 175
Det hela var ett sällskapsnöje, men det roade La Roche-
foucauld, och han blev snart den erkände mästaren i konsten.
Ehuru till en del skrivna redan på 1650-talet, trycktes hans
Maximes i en av honom själv utgiven upplaga först 1665,
men ändrades icke så litet i de följande editionerna. Med
dem blev La Rochefoucauld med ens en berömd författare
och en författare, som haft stor betydelse för eftervärlden.
Brunetière har kanske skarpast nagelfarit både La Roche-
foucauld och hans maximer, och sant är, att någon storhet
av första rang som Pascal var La Rochefoucauld icke.
Bland hans maximer finnas onekligen några, som av Brune-
tière med rätta stämplas såsom banala, men om man bland
500 sentenser, till vilket antal samlingen till sist svällde ut,
råkar på högst ett par tiotal, som ej äro vidare originella
vare sig i tanke eller uttryck, är detta väl snarare ett vitt-
nesbörd om hela samlingens överlägsenhet; drottning Kristina
skrev också maximer, men bland dem finnas knappt tio,
som ej äro ytterst banala, och dock var hon ingalunda obe-
gåvad. Några smaka av preciositet. Men det skulle nästan
hava varit oförklarligt, om dessa maximer, tillkomna i en
preciös salong och nedskrivna av en man, som fått sin
litterära utdaning i Hotel de Rambouillet, ej tagit någon
färg av omgivningen. Dessa äro likväl försvinnande få;
även där tanken ej är vidare originell, är formuleringen det
nästan alltid.
Den sats, som i olika facetteringar möter oss i Maximes,
var icke någon stor upptäckt: att det är egoismen, som leder
människornas göranden och låtanden, att en handling, som
förefaller osjälvisk, i verkligheten innerst vilar på själviska
motiv, att även våra till synes ädlaste bevekelsegrunder
aldrig äro fria från tarvliga bimotiv och att dygderna för-
lora sig i det egna intresset såsom floderna i havet. Många
ha ju sagt detta förut. Det är denna självanalys, som ligger
bakom Augustinus’ Confessiones, och läran om den mänsk-
liga naturens radikala ondska var ju huvudtemat för janse-
nisterna. Madame de Sablé stod dem mycket nära och bodde
en tid i Port Royal, och det kunde därför tänkas, att La
Rochefoucauld endast plagierat dessa kristne tänkare. Men
timbren i hans Maximes är en totalt annan har ej den
varma, religiösa färgtonen, ej förkrosselsen i Pascals Pen-
sées — som han för övrigt ej kände, enär de utgåvos först

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 18:45:13 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/4/0193.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free