- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 3. Renässansen /
86

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ungrenässansen - Chaucer och hans samtida - Langland - Wycliffe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

vägvisare. Att redogöra för de följande, tämligen invecklade
allegorierna kan vara överflödigt. Något bestämt
reformprogram har författaren icke, han vill tydligen vara en
kyrkans lydige son, håller på påvens andliga makt, men är
en varm kristen, som har en mycket livlig känsla av, att
kyrkan tarvar en reform, att avlat, pilgrimsfärder och dylikt
ej gagna, utan blott ett verkligt kristet liv. Och den roll,
som allmogemannen Peter spelar i hans dikt, fyller denna
med en demokratisk underton. Vad “plöjaren Peter“
egentligen skall representera, är ytterst dunkelt, men närmast är
det väl ett liv i arbete, en allegori för den enkle, olärde
kristne, som arbetar till nästans gagn och i detta arbete
funnit livets hemlighet. I ett dylikt program, så dunkelt
det än fattades, låg dock en av den senare reformationens
grundtankar.

WYCLIFFE



Men samtidigt med Langland uppträdde en man, som
med en annan utgångspunkt gick vida längre än han i
reformatorisk riktning. Det var John Wycliffe, född kort
före 1320, död 1384. Utgångspunkten för honom var
politisk, och han anknyter till de redan under 1200-talet
ganska talrika ghibellinska jurister, som försvarade den
världsliga maktens oberoende av påven. Hans närmaste
föregångare var den senare skolastikens kanske främste tänkare,
den engelske franciskanermunken William Occam, som
särskilt formulerat den tidens demokratiska program: att
suveränitetens källa låg hos folket, i kyrkligt avseende hos de
troende, och att det var folket, som skulle tillsätta alla både
andliga och världsliga myndigheter. Även i övriga punkter
har Wycliffe tagit intryck av den medeltida fromhetsrörelse,
som särskilt hade sin härd inom franciskanerorden.

Anledningen till stridens utbrott var följande. Såsom vi
erinra oss hade Johan utan land för att rädda sin krona
förvandlat England till ett påvligt län, och ända till dess
att Edward III 1333 tillträdde regeringen, erlades den
bestämda tributen till länsherren. Då vägrade emellertid
konung och parlament icke blott att erlägga denna, utan för-
bjödo ock alla s. k. provisioner eller avgifter till påvestolen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 18:46:15 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/3/0108.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free