- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 1. De antika folkens litteratur /
299

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kejsartiden - Den icke kristna litteraturen - Romanen - Kejsartidens vetenskapliga litteratur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Romanen i dess olika former representerade under 200-
och 300-talen den egentliga skönlitteraturen, ty efter
Juvenalis och Lukianos funnos för övrigt inga betydande
hedniska författare. Men vid antikens slut, just vid
barbarernas infall i det romerska riket uppstod en kort
efterblomstring både på latinskt och på grekiskt språk. Nonnos från
Egypten skrev då ett stort epos, Dionysiaka i 48 böcker,
skildrande Dionysos’ tåg till Indien, där dock orientalens
fantastik mera än hellenisk uppfattning gör sig gällande,
och ännu senare, troligen på 500-talet, diktade Musaios på
hexameter antikens sista epyllium, den vackra sagan om
Hero och Leandros. I västerlandet gick den antika
civilisationen tidigare under, och dess siste, verklige skald, den
galliske skolmästaren D. Marcus Ausonius, skrev redan i
slutet av 300-talet den enda dikt, Mosella, i vilken han
verkligen visar sig såsom poet och där han skildrar en flodfart
på Rhen och Mosel.

KEJSARTIDENS VETENSKAPLIGA LITTERATUR



Retoriken hade dödat kejsartidens poesi. Men även för
dess vetenskap blev den ödesdiger. Den stränga attiska
vältaligheten hade, praktiskt taget, upphört med den atenska
frihetens undergång, och, för så vitt den överlevde denna,
hade den från folkförsamlingen räddat sig till retorsskolan.
Men under den hellenistiska tiden uppstod, såsom vi minnas,
i de grekiska städerna på Mindre Asiens kust en annan
retorik, den s. k. asianiska, som genom sin större pomp
hotade att överflygla den renare attiska. Också i Rom
stodo dessa båda skolor mot varandra, och under
republikens sista tid med dess våldsamma politiska
meningsbrytningar fingo de nytt liv, ty här fanns — vad som
saknades i det underkuvade Grekland — ett uppdrivet politiskt
intresse. Antikens sista stora talare äro därför romare.

Men med kejsartiden förvisades också här retoriken till
skolsalen. Den politiska vältaligheten fick nu icke längre
någon användning, och även den juridiska upphörde snart,
då den romerska rätten fordrade en större vetenskaplig
fackbildning, än retorerna med sina blott formella intressen
ville tillägna sig. I stället föredrogo de att bemäktiga sig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/1/0314.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free