Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 7 Högrenässansen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
HÖGRENÄSSANSEN.
175
medlidande, hänförelse eller svärmisk kärlek, är det dominerande draget. Därför
känner också fantasien intet högre än bilden af den sköna, imponerande, öfver all
föreställning härliga människan. Redan 1400-talets konst, främst den florentinska,
rörde sig i riktning mot detta mål. Det må räknas till de ingalunda minsta ynnest-
bevis, som kommit Florens, denna hemort för allt skönt, til}
krafven och uttrycksmedlen här nådde sin fulländning.
När den unge Rafael Santi från Urbino (1483-1520)
nybörjare kom till Florens och här målade, utom några porträt
del, att de konstnärliga
som en ganska blyg
t, sina första hänförande
madonnor, hade den äldre generationen af konstnärer afträdt från skådeplatsen;
?’frirå »
, « *;/%ii ’*>Ti*’ « "fei; -4 ,* ’^,ä,*i.H>i * l e
Baldassare Peruzzi, antika byggnader och utkast.
Uffizi-galleriets samling af
handteckningar i Florens.
de siste hade under Savonarolas katastrof glömt bort att måla och skulptera.
Endast de yngre och tillika de kraftigaste och djupaste personligheterna, Lionardo
da Vinci, Fra Bartolomeo della Porta, Michelangelo Buonarroti och några jämnåriga
hade häfdat sin ställning under den oroliga tiden och lade nu grunden till den fulländade
stil, hvilken Vasari ännu en mansålder senare kallade den moderna. Det tål att
dröja vid, att detta målningssätt då betydde den stora stilen, den största stränghet i
teckningen i förening med en rik och fulländad formgifning. Konstnärerna lefde på
ett hundraårigt kapital af det lyckligaste arbete, den mest intensiva sysselsättning
med de yttre företeelserna. Det begränsade området af alltjämt återkommande
uppgifter underlättade formernas förenkling och skärpte blicken för det betydelsefulla.
Men det mest betydande, det bärande i hvarje framställning och h värj e konstruktion
förblef alltid människan i rörelse, hvars bild ännu alltjämt efter antik tradition
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>