- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 2 /
270

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Senare germanska myther

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

väl till ett på skatter rufvande jätteväsen, som enligt allmän
föreställning har rikligt inom sig af »etterluft». (Jämför: enn
er Fafni screiþ af gullino, bles hann eitri
o. s. v.)
Loddfáfnir betyder Trög-Fafner, en sig trögt rörande orm eller
drake.

Orsaken hvarför en gud eller hjälte kunnat erhålla ett
sådant epithet är den, att om han besegrat ett dylikt
vidunder, vardt han ej allenast kallad dess bane (jämför Sigurðr
Fáfnisbani),
utan han kunde också utan vidare ärfva det
slagna demondjurets namn. Så berättar Vilkinasaga, att
kämpen Heimer fått detta sitt namn därför att han hade
öfvervunnit och dödat en orm eller drake med namnet Heimer.
Denna namnöfvergång åter kunde bero därpå, att hjälten,
om han af ormdemonen, som han angripit, tillfrågades om
sitt namn, ogärna meddelade det, utan hällre uppgaf ett namn,
som tillhörde den angripne själf eller passade in på dess
natur. Orsaken därtill åter meddelas oss i Fafnersmal, som
berättar: »Sigurd dolde (för den döende Fafner) sitt namn,
emedan man fordomdags trodde, att ord af dödsbestämd
person mäktade mycket, om han förbannade sin ovän vid
dennes namn». Hade fördenskull den döende med sin fråga
för afsigt att förbanna banemannen vid hans namn, kunde
denne kasta förbannelsen tillbaka på honom själf genom att
kalla sig med ett namn, som syftade tillbaka på frågaren.
Men sedan banemannen sålunda antagit ett dylikt namn eller
epithet, kunde sagan låta honom allt fortfarande bära det.
Häraf låter sig förklara, att kämpen Heimer kallades så,
emedan han dödat en drake Heimer, och att Had kunnat af
skalder kallas Loddfafner eller Fafner, emedan han dödat
en drake med detta namn.

Det är å talarstolen vid Urds brunn som Loddfafner
redogör för de råd och lefnadsregler Oden gaf honom i hans
ungdom. Loddfafner uppträder här såsom visdomslärare, som
fått genom sin egen lefnadserfarenhet pröfva dessa råds värde
och faran af att bryta dem. Medan han här meddelar
praktisk kunskap, bar han i ett annat, nu till största delen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/2/0270.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free