Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Mythen om underjorden
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
betydelse äfven för den germaniska eschatologien. Guden,
som under sina färder på »Nökkvers heliga väg» tjänar auldom
at ártali (Vafthr. 23), i det att han utmäter åt människorna
tiden i månskiften, månader och år, har af mythen fått sig
tilldelad en viss maktbefogenhet äfven med afseende på
tillmätande af lidanden och straff åt syndare. Han är herre
öfver heiptir’na, de germaniska erinnyerna (se n:o 75) och
förvarar de limar (törneknippor), med hvilka dessa beväpnas
och har i denna egenskap burit epithetnamnet Eylimi, hvilket
återuppdyker i hjältesagorna på ett sätt, som gör det
otvifvelaktigt, att därmed ursprungligen menats Nannas fader (så hos
Saxo och i Helge Hjörvardssons saga; till denna senare
återkommer jag i andra delen af detta arbete och meddelar där
bevis, att sagan grundar sig på episoder, hemtade ur
Baldersmythen, och att Helge Hjörvardsson själf är en efterbildning
af Balder). I sin egenskap af herre öfver heiptir’na är
månguden den makt, till hvilken man har att vända sig med
böner om försköning från de lidanden, som heiptir’na
representera (heiptom scal Mána qvedja, Havamal 137). Hans
egenskap af den, som förvarar heiptir’nas törnegissel fortlefver
i den än i dag öfver en stor del af den germaniska världen
spridda sagan om »mannen i månen», som bär törneknippor
på ryggen (J. Grimm. Myth. 680, se n:o 123).
Phol ende Uodan | Falr och Oden |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>