- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 1 /
469

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Mythen om underjorden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Baulþoms Beyzlu faudur;
oc ec dryc of gat
ens dyra miaðar
ausinn Oðreri.


Mythologerna hafva antagit på otvifvelaktigt riktiga
grunder, att Bölthorns berömde son, Beyzlas broder, är densamme
som Mimer. Ingen annan än han förfogade då öfver drycken,
öst ur Odrærir, källan, som gömmer »visdom och mannavett»,
och Sigrdrífumal 13, 14 bestyrker, att det var af Mimer och
genom en dryck ur »Hoddrofners horn» som Oden fick
underbara runor och »sanna stafvar».

Mimer har således haft en syster, som kallas Beyzla
(namnvarianter: Bestla, Besla, Bezla). En strof af Einar
skalaglam (Skaldskaparmal kap. 2, jämför Gylfag. kap. 6)
upplyser, att Beyzla är Odens moder. Mimers lärjunge,
asarnes klanhöfding, är således äfven hans systerson. Därmed
är ännu en grund påvisad till den trogna vänskap Mimer
städse visar Oden.

Mimer-epithetet Narfl, Narve, betyder, såsom ofvan
påpekats, »den bindande». Hans dotter Natt kallas draumnjörun,
drömbinderskan (Alvíssm. 31). Hans fränkor nornorna tvinna
och binda de trådar och band, som, spända genom världen
och människoödena, sammanfoga sig till händelsernas väf.
Sådana trådar och band kallas örlögþættir (Helg. Hund. 1,3)
och Urðar lokur (Grógaldr 7). Då således Beyzlas närmaste
fränder alla hafva benämningar eller göromål, som hänvisa
till begreppet binda, och då därtill kommer att Beyzlas söner
och ättlingar såsom gudar bära epitheten höpt och bönd,
torde hennes eget namn rättast hänföras till det gamla ordet
beizl, beisl (jämför betsel), som har liknande betydelse.

Enär Mimer och Beyzla äro af jättebörd och i
theogonien tillhöra samma utvecklingsperiod som Bur (Burr), Odens
fader, kan Bölthorn, såsom mythologerna också antagit, ej
vara någon annan än Ymer.

Mimer, Beyzla, nornorna, Natt bilda således en grupp
af befryndade väsen, som tillhöra den älsta jättevärlden, men

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:02:25 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/1/0473.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free