- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 1 /
377

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Mythen om underjorden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Dessa omständigheter äro att hafva i minne vid
tolkningen af orðstirr, orðs tirr i Havamal 76. Uttryckets
egentliga betydelse visar sig vara: fräjd, grundad på ett utslag, en
myndighets utsaga.

Sedan orðs tirr flutit ihop till ett kompositum, uppkom
vid sidan af dess egentliga betydelse en annan, i hvilken
begreppsbetoningen föll så starkt på tirr, att orð står
öfverflödigt och utan bibemärkelse af en dom, på hvilken denna tirr
grundar sig. Redan i Höfudlausn str. 6 begagnas orðstirr
som ett kompositum, betydande helt enkelt hedrande fräjd,
ära. Där talas om en seger, som Erik blodyx vann, och säges,
att han däraf vann orðstirr.

Vid tolkning af Havamal str. 76 skulle det således synas,
som om man hade att välja mellan den egentligare och
oegentligare betydelsen af orðstirr. Havamals-strofens ålder
är okänd. Om det är ifrån den som Eyvind skaldaspiller
hämtat orden deyr fé, deyja frændr, som han införlifvat i
sin dödssång öfver Hakon gode († 960), så måste
Havamalsstrofen senast varit författad vid medlet af niohundratalet.
Höfudlausn diktades af Egil Skallagrimsson år 936 eller
däromkring. Ur kronologisk synpunkt finnes således intet hinder
för att tillämpa den oegentligare betydelsen »hedrande rykte»,
»ära» på det ifrågavarande stället.

Men här möta andra hinder. Hade Havamalsstrofens
skald med orðs-tirr menat »hedrande rykte», »ära», så kunde
han icke, såsom han gjort, hafva tillagt det förbehåll han gör
i strofens sista rad: »hveim er ser goðan getr,» ty
bemärkelsen »god» låge då redan i orðs-tirr. Vill man det oaktadt
använda den oegentligare betydelsen, måste man afkläda
orðstirr betydelsen af hedrande rykte, ära, och tillerkänna
uttrycket endast betydelsen af rykte i allmänhet, en betydelse,
som ordet aldrig haft.

Vi måste därför komma till den slutsats, att den
betydelse af domstols-utsaga, dom, som orð har ej allenast i
Ynglingatal och Fjölsvinnsmal, utan ock i språkbruket, varit
klar äfven för Havamalsstrofens författare, och att han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:02:25 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/1/0381.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free