- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tjugufjärde årgången. 1937 /
287

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 4 - Litteratur - Finlandssvensk skönlitteratur 1936. Av Olof Enckell - Sally Salminen: Katrina - Anna Bondestam: Panik i Rölleby

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

LITTERATUR

FINLANDSSVENSK SKÖNLITTERATUR 1936



Fjolårets finlandssvenska bokmarknad fick ett i viss mån
uppseendeväckande förlopp. Skulden till, eller kanske hellre förtjänsten av
denna märkliga vändning tillkom, som bekant, en romanpristävlan
och segrarinnorna i den. Medan i vanliga fall en svensk
originalroman anses ha god åtgång i Finland, om den säljes i sex- eller
sjuhundra exemplar, berättade förlagsannonserna senaste höst om
böcker, som gingo ut i tusental och tiotusental. Fenomenet ansågs på
många håll lämna ett glädjande vittnesbörd om förhandenvaron av
ett latent litterärt intresse, som den moderna finlandssvenska
litteraturens rätt exklusiva karaktär hindrat att komma till uttryck men
som nu funnit en utlösning i romaner av den art, som framför allt
Sally Salminens Katrina och Anna Bondestams Panik i
Rölleby
representera.

I vilken mån denna tolkning motsvarar ett verkligt förhållande, vill
jag inte uttala mig om. Ty det finnes ingen möjlighet att fastslå, var
gränsen går mellan hypnosen från en skickligt skött reklamkampanj
och den självständiga, djupa och spontana läslusten. Kvar står
emellertid själva faktum, att böckerna fingo en överraskande stor
spridning, något som i och för sig var glädjande. Ty både »Katrina» och
»Panik i Rölleby» äro goda och sympatiska romaner.

Jag behöver här inte dröja vid Sally Salminens »Katrina», då den
redan varit föremål för en analys i Svensk Tidskrifts rikssvenska
litteraturöversikt. Däremot kunna några ord om den finlandssvenska
opinionen kring succéboken vara på sin plats. Romanen rönte inte
blott en väldig bokhandelsframgång; publiksmaken fick en akademisk
sanktion, när Svenska litteratursällskapet vid sin årsfest i början av
februari uppmärksammade författarinnan med ett av sina största
pris. Den enda reaktion mot den höga uppskattningen av boken —
och så vitt jag kan se: en berättigad sådan — som förekommit, bör
ses mot bakgrunden av, att »Katrina» med sin breda, underhållande
epik och varmhjärtade idealism på en del håll använts som klubba
gentemot den stränga och sträva, ett grand exklusiva konstnärlighet,
som i så hög grad kännetecknat den moderna finlandssvenska
skönlitteraturens kungsväg. Det är på sin plats att erkänna, att Sally
Salminen representerar en frisk berättarglädje och en fyllig, omedelbar
realism, som äro tunnsådda i Finlands svenskspråkiga diktning. Men
det är knappast på sin plats att framhålla dessa egenskaper såsom
ett mervärde i förhållande till den personliga originalitet och
konstnärliga djupdimension, som annars tryckt sin prägel på det bästa i
vår vittra alstring under det senaste decenniet.

Ur publikframgångens synpunkt kom Anna Bondestams prisroman,
»Panik i Rölleby», på andra plats: ett förhållande som på intet sätt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:27:53 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1937/0295.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free