- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tjugutredje årgången. 1936 /
341

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 5 - En rysk analys av bolsjevismen. Av Bror Olsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

beträffande det kapitalistiska systemet teoretiskt sökte visa, att
under detta måste med nödvändighet de arbetande klasserna
fullständigt proletariseras. Vi ha numera påtagliga bevis för att
denna teori icke var riktig: tvärtemot Marx’ teori har arbetaren i
hägnet av kapitalismen fått det allt bättre och bättre och
förvandlats till småborgare. Berdjaev gör också den riktiga
anmärkningen att kommunisten har sin oförsonligaste fiende i socialisten.
Socialisten är en ljum eller kall borgare, medan kommunisten är
en religiös fanatiker. Men det bolsjevikiska experimentet visar
också, att den gudlösa, materialistiska, anden förnekande
socialismen i sina konsekvenser måste vara sådan som detta
experiment visar, och att det kanske är det ryska folkets messianska
kallelse att till världens fromma vara försöksobjekt.

Men bolsjevismen har åtskilliga drag som endast låta förklara
sig genom ett studium av rysk historia och rysk filosofi. Berdjaev
företager i sin bok en grundlig undersökning av rysk
religionspsykologi och den ryska nihilismen, som psykologiskt hade sina
rötter i ryskt religiöst tänkande. Man får av Berdjaevs
undersökning verkligen det intrycket, att bolsjevismen har en mera
naturlig växt i den ryska jorden än man i allmänhet föreställer
sig och att marxismen endast lämnat utsädet till den
fruktansvärda sådd, som spirat upp i Ryssland. Betecknande härför är
bl. a. att det finns massor av arbetare, bönder och halvbildade,
som väl kalla sig bolsjeviker men vägra att heta kommunister.
Bolsjevismen är för dem den ryska folkrevolutionen, men
kommunismen en rörelse som kommit utifrån, från Västerlandet, ett
rationellt system och en reglering av livets alla förhållanden,
som förefaller den enkle, vid rationellt tänkande ovane ryssen
väsensfrämmande. Betraktelsesättet är naturligtvis skevt, ty den
ryska bolsjevismen innehåller en mängd internationella idéer vid
sidan av de av Berdjaev starkt betonade nationella dragen.
Bolsjevismen är ett barn av den västerländska marxismen och djupa
mystiska krafter i den ryska folksjälen.

Som vi redan nämnt är bolsjevismen enligt Berdjaev en
andligt-religiös rörelse eller, som han formulerar saken, den är
religiös genom sin över alla gränser gående antireligiositet och genom
sin tro på det ryska folkets messianska kallelse att befria icke
bara Ryssland utan hela världen från religionen, detta »opium
för folket», för att använda ett ofta missbrukat uttryck från
Marx’ essay över Hegel. Just i denna tro på bolsjevismens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:27:10 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1936/0347.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free