- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tredje årgången. 1913 /
223

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 3 - Dagens frågor - Svensk konsthistoria

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ofantliga vidder af den svenska konsthistoriens mark alldeles
outforskade trots allt det arbete som blifvit gjordt, ett arbete som under
de allra sista åren bedrifvits af en yngre forskargeneration med en
intensitet och en entusiasm, som båda godt för framliden. Man har
fått upp ögonen för hvilket rikt fält denna svenska konsthistoria är,
och huru ofantligt gifvande den är på bidrag till förståelsen af vår
äldre inhemska kultur. Denna nya kraftigt jäsande lifaktighet inom
den svenska konstforskningen är helt visst, medvetet eller icke, ett
led i den starka rörelse som på alla områden gör sig gällande för
ökad kännedom om och uppskattning af vårt eget lands kultur. Det
sista året har således förutom ett flertal illustrationsarbeten och
smärre studier bragt oss arbeten sådana som Roosvals Die Kirchen
Gotlands
, Ekhoffs S:t Clemens kyrka i Visby, Siréns bok om
Gamla Stockholmshus af Nic. Tessin d. ä. samt begynnelsen till
den stora publikationen Sveriges Kyrkor, som, en gång färdig,
skall utgöra den breda och fasta grundvalen för kännedomen om
hela landets kyrkliga konsthistoria. Om man sålunda icke kan
klaga öfver bristande produktion på den svenska konsthistoriens
område, har man dock ofta haft anledning beklaga bristen på en
sammanfattande framställning af den svenska konsthistoriens nuvarande
resultat. Denna brist synes nu inom kort blifva afhjälpt. I dagarna
har nämligen det första häftet blifvit utsändt af Svensk
Konsthistoria
, utgifven af Axel L. Romdahl och Johnny Roosval under
medverkan af ett flertal äldre och yngre konstforskare. Den nya
konsthistorien, som att döma af det första häftet kommer att
framträda i en vårdad utstyrsel och med ett mycket rikt
illustrationsmaterial, är dock närmast att betrakta som en samling omsorgsfullt
utvalda studier öfver de viktigaste partierna af den svenska
konsthistorien — studier, som icke äro direkt med hvarandra sammanarbetade.
Genom valet af ämnen och genom uppsatsernas kronologiska
gruppering synes emellertid arbetet hafva förutsättningar för att gifva en så
pass klar och öfverskådlig bild, som med forskningens nuvarande
ståndpunkt kan gifvas öfver den svenska konsthistoriens utveckling
under historisk tid intill våra dagar.

Docenten A. Romdahl lämnar i en kort, men klar och belysande
inledning en utmärkt definition på hvad utgifvarna förstå med svensk
konsthistoria
. Det är historien om den konst som under gångna
sekler lefvat inom våra landamären, öfvad af inhemska eller
främmande händer. Denna konst är trots alla lån och inflytelser, trots
de utländska mästarnamnen, likafullt berättigad att kallas svensk och
räknas in i värt nationella odlingsarf. Den ger på ett sätt, som ofta
är af väsentligt belysande värde, uttryck för åskådningar, vanor och
villkor bland våra fäder, för fromhet, för maktvilja, för segerglädje
och kulturnit, men också för öfvertro, skryt och lättsinne. Det
brokiga flödet ur främmande källor speglar dock först och sist Sverige
och den svenska omgifningen.

Detta är den klara och kloka formuleringen på föremålet för det
betydelsefulla arbetets behandling. Då de olika afdelningarna i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:19:28 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1913/0231.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free