- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Första årgången. 1911 /
346

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 5 - »Modern teologi». Af August Johansson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

346 AUGUST JOHANSSON

försöker den väl akta sig för att inlägga vår tids tankar i gångna
tiders ord.

Vår tids vetenskap nöjer sig icke ined att konstatera fakta i
deras individuella olikheter; den söker deras orsaker. Den har
skarp blick för kausaliteten i dess olika former, för miljö,
ärftlighet, solidaritet o. s. v. Ingenting sker på måfå, ingenting år
isoleradt. Allt har sin grund och sin följd, allt står i inbördes
sammanhang och växelverkan.

Den moderna teologien tänker på samma sätt. Den studerar
icke bara de stora religiösa personligheterna, den studerar
massorna. Den studerar icke bara religionen själf utan den sociala,
politiska, ekonomiska, kulturella omgifning, i hvilken den rört
och rör sig.

En särskild yttring af den öppna blick för både olikheter och
sammanhang, som sålunda finnes hos vår tids vetenskap, är,
att den är på en gång nationell och internationell, på en gång
modern och konservativ. Den arbetar för sitt folk och sin tid
men med stark känsla af samhörighet med andra folk och andra
tider, med god vilja att lära af dem alla.

Den moderna teologien gör likaså. Den tillerkänner
visserligen icke den fornkyrkliga dogmbildning, som vi nyss togo som
exempel, någon normgifvande karaktär; men däraf följer icke,
att den anser den värdelös. Genom att underkasta densamma
en sådan undersökning, som förut sagts, blir den i stånd att
skilja mellan dess form och dess innehåll; jå, den lyckas t. o. m.
rätt bra komma underfund med dess åsyftade, aldrig fullt
uppnådda innehåll. Och då finner den ofta, att denna
dogni-bildning är vägledande för oss; ty våra religiösa problem äro
ofta, kanske oftast i grund och botten desamma som
fornkyr-kans, fast vi ha svårt att känna igen dem, därför att de äro så
olika uppställda. Och på liknande sätt som den moderna
teologien således behandlar kyrkans forna tider, behandlar den också
främmande samfunds kristendom, jå, främmande religioner.

Vår tids vetenskap är medveten om sin begränsning. På
grund af arbetsområdets utvidgning och arbetsmetodernas
skärpning har det blifvit nödvändigt att genomföra en långt gående
arbetsfördelning, hvilken medför, att hvarje vetenskapsman endast
på ett trångt område kan vara själfständig och för öfrigt måste
lita till andras hjälp. Men genom sådant samarbete söker
vetenskapen också redligt att öfvervinna begränsningen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:18:20 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1911/0352.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free