- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Första årgången. 1911 /
164

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - Dagens frågor - Japanska konstutställningen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

164 DAGENS FRÅGOR

Denna Ukiyo-ye-skola har emellertid lör européerna varit mera
bekant genom färgträsnittet, som densamma bragtes till en
storartad och fulländad utveckling. Det är också dessa färgträsnitt, i
synnerhet af de gamla stormästarna Moronobu (1638—1714), Harunobu
(1725—1770), Utamaro (1753—1805), Sharaku (verksam c:a 1787—1794)
m. fl., hvilka varit målet för de europeiska konstsamlarnes ifver, och det
är efter dem, som den japanska framställningskonsten till största
delen blifvit bedömd af europeiska konsthistorici. Dr Kuwabara anser
emellertid detta vara ett stort och för japanerna oförklarligt misstag.
I ett föredrag, som dr Kuwabara helt nyligen höll på Antropologiska
sällskapets januarisammanträde, utvecklade han sina åsikter i frågan.
Enligt hans mening är det endast i målningarna, som man får en
verklig föreställning om Ukiyo-ye-mästarnas konst. Träsnitten kunna icke
betraktas såsom deras egenhändiga verk, ty de äro aldrig utförda af

Tsubas (parérplåtar) af järn med inläggningar af guld och andra metaller.
(Kat. N:is 1166 N, y och M, x.)

mästarna själfva. Dessa gjorde ett måladt utkast, efter hvilket
sedan träskäraren skar stockarna och tryckaren blandade färgerna.
Därvid kunde såväl teckning som färgläggning undergå väsentliga
förändringar. Vidare påpekade han den stora mängd förfalskningar
af träsnitt som numera föras i marknaden. D«t föreföll honom, som
skulle det europeiska samlandet af gamla japanska träsnitt egentligen
vara mera dikteradt af kuriositetsvurm än af konstnärliga
bevekelsegrunder. Ty ur konstnärlig synpunkt ansåg dr Kuwabara
Ukiyo-ye-målningarna vara mycket att föredraga framför färgträsnitten.
Huruvida denna åsikt i någon mån är påverkad af den omständigheten,
att han själf är ägare till en stor samling dylika målningar är ej lätt
afgöra. För de flesta utställningsbesökare utan föregående djupare
insikter torde det oaktadt färgträsnitten göra ett djupare intryck än
målningarna, om det nu kan bero på, att våra ögon hunnit bättre
ackomodera sig för de förra, som längre tid varit oss kända.

Konstnärer och konsthandtverkare i vårt land hafva här ett
ypperligt tillfälle att rikta sin erfarenhet, genom studium af en rik
samling af denna berömda japanska konst, där tradition och en till det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:18:20 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1911/0170.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free